روسیه رئیس شورای امنیت سازمان ملل شد

© AFP 2023 / Johannes Eiseleروسیه رئیس شورای امنیت سازمان ملل شد
روسیه رئیس شورای امنیت سازمان ملل شد  - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
روسیه از امروز ریاست شورای امنیت سازمان ملل را برای مدت یک ماه بر عهده می‌گیرد.

به گزارش اسپوتنیک، دور ماهانه این پست بین اعضای شورای امنیت به ترتیب حروف الفبا با نام کشورها انجام می‌شود. در ماه اگست، لهستان ریاست شورای امنیت سازمان ملل را بر عهده داشت، با اتمام دوره ریاست یک ماهه لهستان بر شورای امنیت سازمان ملل از امر روسیه عهد دار این سمت می‌شود.

از آنجایی که هفتاد و چهارمین مجمع عمومی سازمان ملل در ماه سپتمبر برگزار می شود، این ماه پرکار ترین و پر مشغله ترین ماه کاری در فعالیت های سازمان ملل است.

بر اساس گزارش های منتشر شده واسیلی نبنزیا، نماینده دائم روسیه در سازمان ملل قرار است روز سه شنبه در یک نشست خبری، برنامه ها و اولویت های برنامه های شورای امنیت در ماه سپتمبر را تشریح کند.

همچنان انتظار می‌رود که سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه نیز طی ماه جاری در برخی جلسات شورای امنیت شرکت کند.

شورای امنیت سازمان ملل یکی از ارکان سازمان ملل متحد است که وظیفهٔ پاسداری از امنیت و صلح بین‌المللی را به عهده دارد. بر اساس منشور سازمان ملل متحد، حیطهٔ قدرت شورای امنیت شامل اعزام نیروهای پاسدار صلح، تصویب تحریم‌های بین‌المللی، و اعطای اجازه استفاده از نیروی نظامی علیه کشورهای متخاصم است. تصمیم‌های این شورا به صورت قطعنامه‌های شورای امنیت اعلام می‌شود.

شورای امنیت پنج عضو دائم و ده عضو انتخابی دارد. پنج عضو دائم این شورا (روسیه، امریکا، بریتانیا، چین و فرانسه) در تصمیم‌ها و رای‌گیری‌های شورا حق وتو دارند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала