آیا سرکرده داعش «جانشین» پیدا خواهد کرد؟

© AP Photo / Militant video, Fileآیا سرکرده داعش «جانشین» پیدا خواهد کرد؟
آیا سرکرده داعش «جانشین» پیدا خواهد کرد؟ - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
تروریست شماره یک، سرکرده "دولت اسلامی"* ابوبکر البغدادی که در حالت جانکندن قرار دارد، جانشین خود را نام گرفته است. رسانه های عربی گزارش دادند که این عبدالله کارداش - پیروان عمده، اما رقیب اصلی بغدادی است. خبرگزاری «ریا نووستی» طی تحلیلی این موضوع را بررسی نموده که چه چیز با رهبر جدید در انتظار این سازمان تروریستی قرار دارد.

از فوتبالیستان به تروریست ها

هم صنفان او ابوبکر البغدادی سرکرده «دولت اسلامی»* را چنین توصیف نموده:« ابراهیم ال سامرائی بهترین بازیکن تیم فوتبال دانشجویی ما بود. ما حتی او را به خاطر سلطه بر توپ در پوهنتون بغداد "مسی عراقی" میخواندیم. او بسیار متواضع و غیرمعاشرتی بود. در ابتدای تحصیل بسیار مذهبی بود و هیچ نماز را قضا نمیکرد».

وقتی پنج سال قبل داعش بخش اعظم از خاک سوریه و عراق را به تصرف درآورد، البغدادی به تروریست درجه یک تحت پیگرد در جهان مبدل گشت. اما دوستان و آشنایان دوران پوهنتون بلافاصله در چهره او "مسی" بسیار خجالتی که با آنها در همان تیم بازی می کرد، نه شناختند.

دولت اسلامی خلافت دوم  در اردوگاه در سوریه اعمار میکند - اسپوتنیک افغانستان
دولت اسلامی خلافت دوم در اردوگاه در سوریه اعمار میکند

هم صنفان او اعتراف کردند:« او صدای زیبا و طنین انداز داشت. معلمان و دانش آموزان نیز هیچ تردیدی نداشتند که پس از فراغت، بغدادی شخصیت مذهبی خواهد شد. اما او را سخنران برازنده نمی توان خواند. باور کردن بر این که البغدادی و دانشجوی لایق ال سامرائی – عین شخص باشد، غیرممکن بود! "

یکی دیگر از جزئیات قابل توجه اینست که البغدادی در طول سال های تحصیل در پوهنتون، تحمل خشونت را نداشت.

نظرات سیاسی البغدادی پس از حمله ایالات متحده به عراق در سال 2003 شکل گرفت. وی به صفوف اردوی حسین پیوست.

و او با ایدیولوژی «القاعده» * در پوهنتون بغداد آشنا شد. ایده های اصلی اسامه بن لادن تروریست اصلی در مورد ساختن خلافت جهانی، یک دانش آموز برجسته را مجذوب خود ساخت و او پخش کردن آنها را آغاز کرد.

در سال 2004، البغدادی توسط امریکایی ها اسیر شد. همکاران «القاعده» * به او در آزادشدن کمک کردند و او خود را به عنوان عضو این گروه تروریستی اعلام کرد. ولی نظر به خروج نیروهای امریکایی در اوایل سال های 2010 از عراق، اوضاع اقتصادی و اجتماعی این کشور همچنان رو به وخامت گذاشت، اعضای «القاعده» روحیه خود را از دست داده بودند و هیچگونه سخنی راجع به خلافت در میان نبود.

مبلغ فروتن و کم حرف، سازمان تروریستی موازی - «دولت اسلامی» * را در عراق ایجاد کرد. او را نه تنها اعضای «القاعده»، بلکه همچنین نظامیان از اردوی حسین نیز حمایت کردند. در سال 2014، شبه نظامیان «دولت اسلامی» بر عراق و سوریه حمله کردند و سرزمینهای وسیعی را در آنجا به تصرف خود درآوردند.

در خاورمیانه که بدون آن هم یکی از بی ثبات ترین مناطق در جهان محسوب میشد، حملات تروریستی، توقیف ها و قتل های بی رحمانه گروگانان افزایش یافت.

یکی از نزدیکان البغدادی، ترکمن عبدالله کارداش عراقی، نامزد عمده برای نقش سرکرده جدید تروریستان است. نام واقعی او امیر محمد سعید الموال است، وی پنج سال از حامی وی جوانتر است.

رهبر «داعش»* او را در یک زندان امریکایی ملاقات کرد. کارداش همچنین در اردوی صدام حسین خدمت کرده و سپس به عقاید «القاعده» * علاقمند شد.

او فارغ التحصیل پوهنتون اسلامی است. به دلیل دیدگاه های متعصبانه خود در مورد دین، ​​وی را "معلم"، "جنگجوی شیطانی" خوانده اند. افرادی که او را می شناختند، به رسانه ها گفتند که او فصیح تر از البغدادی است و می تواند ساعت ها خطبه بخواند.

پنج پرابلم بس بزرگ در صورتی فروپاشیدولت اسلامی - اسپوتنیک افغانستان
پنج پرابلم بس بزرگ در صورتی فروپاشی"دولت اسلامی"

رسانه های عربی بارها نوشتند که پس از شکست «دولت اسلامی»*، رهبران ان به فکر تجمع بقایای شرورانه تروریست ها افتادند. البغدادی، اگرچه از رقابت می ترسید، با  وجود این رسماً کارداش را به عنوان دستیار منصوب کرد. در عین حال، برخی رسانه ها ادعا می کنند که کارداش فقط رئیس واحدهای عراقی «داعش» است و هیچگونه صحبت راجع به ترقی او مطرح بحث نمی باشد.

اندری سرینکو، کارشناس مرکز مطالعات افغانستان معاصر در مورد سازمان های اسلامی نیز دعوت بعمل می آورد که در باره حوادث نباید از عجله کار گرفته شود. کارشناس در مصاحبه با RIA Novosti خاطرنشان ساخت که منشا کارداش به او اجازه رهبری نمودن «دولت اسلامی»* را نمی دهد.

سرینکو توضیح داد: "کارداش، برخلاف البغدادی، از خاندان قریش، اولاده پیامبر اکرم حضرت محمد، نیست. و این بیانگر آنست که گمان نمیرود که او رهبر قانونی داعش گردد».

به عقیده سیاست دان، شایعات راجع به رهبر نو توسط استخبارات عراق پخش میشوند، تا روحیه بقایای اسلامگرایان را تضعیف کند.

پیروزی بزرگ عراق بر گروه «دولت اسلامی» - اسپوتنیک افغانستان
پیروزی بزرگ عراق بر گروه «دولت اسلامی»

کارشناس میگوید:« پس از شکست "دولت اسلامی" ، به نظر بسیاری افراد این سازمان تروریستی دوباره احیاشده نمی توانست. پنتاگون و ادارات استخباراتی عراق از مدت ها بدینسو زنگ خطر را در مورد تقویت  داعش در عراق و در شرق سوریه به صدا در آورده است. مقامات این کشورها به کنترول بسیاری از مناطق به ویژه در شب قادر نیستند. حتی گذار داعش به شکل خلافت شبانه یاداوری میکنند. این كار مقامات عراقی و ادارات استخباراتی را مجبور می كند كه راه های غیر معمولی مبارزه با تروریست ها را جستجو کنند و شایعات در مورد مرگ البغدادی یكی از آنهاست».

سرینکو می افزاید که البغدادی در «دولت اسلامی» مدتهاست که نقش نسبتاً نمایشی ایفا میکند. اگر او واقعاً بمیرد، تروریست ها سعی می کنند، شخصیت او را به افسانه مبدل کنند.

کارشناس نتیجه گیری میکند:« داعش مرگ البغدادی را به عنوان تأیید تقدس وی معرفی می کند. آنها تصویر خلیفه بی عیب و نقص را که پایه های یک دولت مدرن اسلامی را بنیانگذاری نموده، ایجاد می کنند».

*سازمان های ممنوع در روسیه

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала