علت وقفه در مذاکرات طالبان با امریکا چیست؟

© Sputnik / PMمولوی حنفی، عضو دفتر سیاسی طالبان در قطر
مولوی حنفی، عضو دفتر سیاسی طالبان در قطر  - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
وقفه که در مذاکرات بین امریکا و طالبان بوجود آمده سه دلیل دارد.

به گزارش اسپوتنیک، رأی الیوم با انتشار تحلیلی به سه دلیل وقفه در دور اخیر از مذاکرات بین طالبان و امریکا پرداخته است و اینکه چرا دولت ترامپ، به نفع برپایی "امارت اسلامی طالبان"، دست حمایت از رئیس جمهوری افغانستان کشیده است و آیا طالبان متعهد شده است که القاعده را از خاک خود بیرون کند؟

خلیل زاد پیش نویس توافقنامه آمریکا و طالبان را در اختیار سران افغانستان قرار داد - اسپوتنیک افغانستان
خلیل زاد پیش نویس توافقنامه امریکا و طالبان را در اختیار سران افغانستان قرار داد

اطلاعات درز پیدا کرده پیرامون این پیشرفت ترغیب کننده و بندهای آن همچنان محدود است و مهمترین نکته همان خروج تدریجی امریکا در جریان 18 ماه است که در نهایت در راستای اجرای سیاست ترامپ، به بازگشت 14 هزار سرباز به امریکا منجر می شود.

طالبان تا کنون به امتیازات که امریکا می خواهد پاسخ مثبت نداده است، این امتیازات شامل آتش بس کامل، برگزاری مذاکرات با دولت اشرف غنی در کابل، ارائه تضمین ها درباره این مساله است که اجازه داده نشود افغانستان به محل تجموع تندرو مانند القاعده و داعش تبدیل شود که امریکا را هدف قرار می دهند.

عدم وجود توافق نامه صریح درباره انجام مذاکرات بین طالبان و دولت اشرف غنی در کابل به این معنی است که امریکا این شرط را رها کرده است و شاید با مهم ترین شرط طالبان یعنی بازگشت امارت اسلامی این جنبش موافقت کرده است که طالبان آن را تأسیس کرده بود و در جریان حملات امریکا در ماه اکتوبر 2001 یعنی پس از حملات 11 سپتامبر سرنگون شد.

مخالفت انگلیس و امریکا بر سر آمار دقیق طالبان در افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
چرا طالبان درآستانۀ نهایی‌شدن توافق با امریکا حملات شان را افزایش دادند؟

غیبت جان بولتون، مشاور امنیت ملی امریکا در مورد افغانستان و عدم حضورش در نشستی که در تفریح گاه ترامپ در نیوجرسی با حضور وزرای خارجه و دفاع، معاون رئیس جمهوری و مدیر سازمان سیا و با ریاست خود ترامپ برگزار شد، بیانگر میزان ضعف دولت آمریکا در حل بحران افغانستان را نشان میدهد.

در جریان چند ماه نزدیک ممکن معلوم شود که یا امریکا با طالبان سازش نموده است و یا این یک مانور سیاسی ترامپ می باشد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала