چرا طالبان درآستانۀ نهایی‌شدن توافق با امریکا حملات شان را افزایش دادند؟

© AFP 2023 / Noorullah Shirzadaمخالفت انگلیس و امریکا بر سر آمار دقیق طالبان در افغانستان
مخالفت انگلیس و امریکا بر سر آمار دقیق طالبان در افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
شماری از نظامیان پیشین، می‌گویند که طالبان با افزایش حمله‌ها در ولایت‌های راهبردی افغانستان، می‌کوشند در گفت‌وگوهای صلح امتیازهای بیشتری بدست آورند.

به گزارش اسپوتنیک، در آستانۀ نهایی شدن توافق‌نامۀ صلح میان امریکا و طالبان، جنگ‌جویان طالب نبردهای شان را در کم ازکم شش ولایت افزایش داده‌اند.

ولایت‌های کندز، تخار، بدخشان، بلخ، فراه و هرات از ولایت‌هایی استند که در روزهای اخیر گواۀ درگیری‌های سنگین میان نیروهای دولتی و جنگ‌جویان طالب بوده‌اند. 

در تازه‌ترین مورد، جنگ‌جویان طالبان، بامداد روز گذشته (یک‌شنبه، 10 سنبله) بر شهر پلخمری ولایت بغلان حمله کردند و ساعت‌ها با نیروهای دولتی درگیر شدند.

حمله گسترده طالبان به مرکز ولایت بغلان  - اسپوتنیک افغانستان
حمله گسترده طالبان به مرکز ولایت بغلان

پیش ازاین نیز طالبان بر شهر کندز حمله کردند. حمله‌یی که برای بیش از ده ساعت به درازا انجامید و جان در حدود بیست تن را گرفت.

شماری از نظامیان پیشین، می‌گویند که طالبان با افزایش حمله‌ها در این ولایت‌های راهبردی، می‌کوشند در گفت‌وگوهای صلح امتیازهای بیشتری بدست آورند.

انتظار می‌‍رود در روزهای آینده، توافق صلح میان امریکا و طالبان امضاء شود. زلمی خلیل‌زاد، پس از ختم نهمین دور گفت‌وگوها با طالبان، به‌سوی کابل حرکت کرده‌است و قرار است متن این توافق نامه را با رهبران حکومت افغانستان شریک سازد.

افزایش حمله‌های طالبان، باشنده‌گان کشور را نگران ساخته‌است.

با این همه، نهادهای امنیتی می‌گویند که گروۀ طالبان توانایی سقوط شهرها و بخش‌های راهبردی کشور را ندارند.

مسعود اندرابی، سرپرست وزارت داخله اظهار داشت: «طالبان امروز چند نفر کسانی که از همین قندوز است و طالب است آن‌ها را کشتند؛ در حالی‌که رهبران این‌ها همین حالا در بیرون در قطر شاید خواب باشند.»

در همین حال، نیروهای ویژۀ امنیت ملی می‌گویند که با تمام توان در برابر هراس‌افگنان ایستاده‌گی خواهند کرد: «طی یک و دو روز گذشته دشمن حملات گسترده‌یی در کندز داشتند که الحمدالله از طرف قطعات خاص افغانستان دفع گردید».

زلمی خلیل‌زاد، نمایندۀ ویژۀ امریکا برای صلح افغانستان می‌گوید که با طالبان دربارۀ کاهش خشونت‌ها بحث کرده‌است و از آن‌ها خواسته‌است که خشونت‌ها در کشور را متوقف سازند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала