متن توافق‌ امریکا-طالبان به دولت افغانستان ارائه شد

© @ARG-FB دیدار غنی و خلیل‌زاد در ارگ برگزار شد
 دیدار غنی و خلیل‌زاد در ارگ برگزار شد - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
زلمی خلیلزاد نماینده ویژه امریکا برای صلح افغانستان متن توافق‌نامه نهمین دور مذاکرات با گروه طالبان را به محمداشرف غنی رئیس جمهور ارائه کرد.

اسپوتنیک به نقل از خبرگزاری اناتولی، صدیق صدیقی سخنگوی ریاست‌جمهوری افغانستان طی یک نشست خبری در کابل گفت: «تیم مذاکره‌کننده افغانستان آماده مذاکره با طالبان است. غنی و خلیل‌زاد درباره انتخابات افغانستان گفتگو نکرده اند. آتش‌بس و گفتگوی مستقیم مهم‌ترین مسئله برای افغانستان در توافق امریکا با طالبان است».

زلمی خلیلزاد برای دیدار با سران حکومت وحدت ملی وارد کابل شد  - اسپوتنیک افغانستان
زلمی خلیلزاد برای دیدار با سران حکومت وحدت ملی وارد کابل شد

باید یادآور شد که نخستین دور این مذاکرات در 12 اکتوبر سال 2018 آغاز شد. دومین دور نیز 16 نوامبر در دوحه و و سومین دور آن نیز در 17 دسامبر همان سال در ابوظبی پایتخت امارات متحده عربی برگزار شد.

دور چهارم و پنجم این مذاکرات نیز بار دیگر در 19 ژانویه و 25 فوریه سال 2019 در دوحه قطر برگزار شد. در دور پنجم که 16 روز به طول انجامید، ملابرادر معاون رهبر طالبان با زلمی خلیل‌زاد نماینده ویژه آمریکا برای نخستین بار گفت‌وگو کردند اما سخنان آنها رسانه‌ای نشد.

در ششمین دور این مذاکرات یکم مه 2019 درباره تضمین مبارزه با تروریسم، خروج نیروهای خارجی از افغانستان، آغاز مذاکرات بین‌الافغانی به منظور ثبات سیاسی و آتش‌‎بس دایمی تبادل‌نظر شد. طرفین اعلام کردند که این نشست با پیشرفت‌هایی همراه بوده است.

 ارگ: خلیلزاد برای مدتی باید در کابل بماند - اسپوتنیک افغانستان
ارگ: خلیلزاد برای مدتی باید در کابل بماند

دور هفتم این گفت‌وگوها 29 جون بار دیگر در دوحه آغاز شد و چندین روز به طول انجامید. مقامات امریکا و نمایندگان طالبان اعلام کردند که پیشرفت‌های اساسی در این دور صورت گرفته و به زودی «توافق صلح» نهایی خواهد شد.

هشتمین دور این مذاکرات 3 اگوست در دوحه آغاز شد و دوازدهمین همین ماه پایان یافت. ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی گروه طالبان اعلام کرده که این گفت‌وگو‌ها مفید بوده و توافقی حاصل شده است. خلیل‌زاد نیز از پیشرفت در این گفت‌وگو‌ها خبر داد.

نهمین دور گفتگوهای طرفین پنجشنبه 22 اوت گذشته در دوحه، پایتخت قطر آغاز شد و ده روز به طول انجامید. خلیل‌زاد در این زمینه گفت: "ما در آستانه یک توافق قرار داریم که خشونت را کاهش داده و راه را برای افغان‌ها خواهد گشود. برای مذاکرات درباره یک صلح باعزت و پایدار و یک افغانستان متحد و با اقتدار که آمریکا، متحدانش و هیچ کشور دیگر را تهدید نکند، با هم بنشینند"

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала