نهادهای ناظر خواهان برگزاری انتخابات آزمایشی اند

© اسپوتنیک-J.A.Kنهادهای ناظر خواهان برگزاری انتخابات آزمایشی اند
نهادهای ناظر خواهان برگزاری انتخابات آزمایشی اند - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
نهادهای ناظر انتخاباتی، خواهان برگزاری انتخابات آزمایشی و استفاده از دستگاه‌های بایومتریک پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری هستند.

به گزارش اسپوتنیک، به نقل از آریانا نیوز، مسئولان نهاد ناظر از کمیسیون مستقل انتخابات می خواهند که باید اطمینان کامل از بهر جلوگیری از تقلب در انتخابات اطمنیان پیدا کنند.

یوسف رشید، رئیس بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان، می‌‎گوید:

“آیا چنین دستگاه با چیزی که ما توقع داریم تا ختم روز کار می‌کند؟ آیا چیزی که در آن اتفاق میافتد در سرور مرکزی قابل رویت و قابل تسخیر و در عین حال قابل ردیابی می‌باشد یا نمی‌باشد؟”

در همین حالی شماری از احزاب سیاسی نیز تاکید دارند که کمیسیون مستقل انتخابات باید بر اساس تعهداش با استفاده از دستگاه‌های بایومتریک جلو تقلب گسترده را بگیرد.

نورالرحمان اخلاقی، عضو شورای رهبری حزب جمعیت اسلامی، بیان میدارد:

 “در آخرین نشست که ما داشتیم باورها این است که این‌ها در تعهد خود استاده اند طرح که امروز است از تقلب جلوگیری خواهد کرد حال عمیلیات کمیسیون و این که  چقدر کارمندان در اموزش یا  اراده کمیسیون چقدر بلند است.”

با این حال، مسئولان کمیسیون مستقل انتخابات می گویند که بسته بندی و انتقال دستگاه‌های بایومتریک به ولایت‌ها شروع شده است و تا 22 سنبله سال روان ادامه خواهد یافت.

حبیب الرحمان ننگ، رئیس دبیرخانه این کمیسیون اظهار می‌دارد:

 “هر روز تعداد از این دستگاه از سوی کامندان مراحل انستالیشن طی کرده بعد بسته‌بندی می‌شود.”

دستگاه بایومتریک توانایی تشخیص چهره و استفاده تکراری انگشتان را دارند. در انتخابات امسال نزدیک به 40000 هزار دستگاه بایومتریک استفاده خواهد شد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала