مسابقه نو تسلیحات هستوی آغاز شده و روسیه همین اکنون بهای آن را می پردازد

© Sputnik / The Ministry of Defence of the Russian Federation /  مراجعه به بانک تصاویر مسابقه نو تسلیحات هستوی آغاز شده و روسیه همین اکنون بهای آن را می پردازد
مسابقه نو تسلیحات هستوی آغاز شده و روسیه همین اکنون بهای آن را می پردازد - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
مقاله راجع به آزمایشات خطرناک «پاسخ غیرمتناظر» روسیه به برتری روزافزون امریکا معلومات میدهد. روسیه کار به خاطر سلاح نو خطرناک از ترس در برابر سیستم دفاع ضدراکتی آغاز کرده که هدف آن – بی ضررساختن راکت های روسیه برای امریکا می باشد.

گریگ والترس (Greg Walters) در مقاله خود در نشریه Vice (امریکا) اعتراف میکند:« امریکا، با خروج از قراردادها راجع به کنترول تسلیحات و آغاز نمودن آزمایشات تحریک آمیز خود، به بی سنجشی روسیه در سال های اخیر مساعدت نموده است».

امریکا کشورهای جهان را به مسابقه جدید تسلیحاتی می‌کشاند - اسپوتنیک افغانستان
امریکا کشورهای جهان را به مسابقه جدید تسلیحاتی می‌کشاند

کپتان سرگئی پاولوف در مراسم خاکسپاری 14 تن از افراد بحری روسیه اقدامات "قهرمانان واقعی" که آتش سوزی ماه گذشته در جریان یک مأموریت مخفی در تحت البحری هسته اکتشافی Losharik را خاموش کرده، عالی ارزیابی نمود.

پاولوف گفت: "آنها، به بهای جان خود، به فاجعه به مقیاس سیاره ای اجازه ندادند."

اما چون روسیه همچنان به آزمایشات و راه اندازی سلسله کامل از نمونه های عجیب و غریب سلاح های هسته ای جدید ادامه می دهد، این نگرانی وجود دارد که از عواقب ناشی از خرابی هسته ای بعدی به آسانی جلوگیری نخواهد شد.

تنها در تابستان امسال، بیش از دوهزار نفر در روسیه به اثر فاجعه ها و حوادث ناگوار مربوط به آزمایش سلاح های هسته ای عجیب جان باختند. در میان آنها یک انفجار اسرارآمیز همراه با آزمایش راکت با منبع تغذیه رادیوایزوتوپ شامل بود که در نتیجه آن هفت نفر کشته و سطح تشعشعات در شهر نزدیک به شدت افزایش یافت.

این حوادث مرگبار باعث این ترس و وحشت می شود که جهان، مانند زمان جنگ سرد، به مسابقه تسلیحاتی هسته ای بی کنترول باز میگردد که با حوادث و فاجعه های خطرناک همراه است و مقامات روسی این موارد را پنهان می کنند و با بدترین سنن شوروی عمل می کنند.

پوتین: روسیه در مسابقه تسلیحاتی اشتراک نخواهد کرد - اسپوتنیک افغانستان
پوتین: روسیه در مسابقه تسلیحاتی اشتراک نخواهد کرد

به همه چیز میتوان رقابت های جدید تسلیحاتی روسیه و امریكا را مقصر دانست، اما كارشناسان تسلیحات هسته ای می گویند كه روسیه در حال حاضر با بی پروایی مفکوره های جدید و "مبتذل" را آزمایش میکند.

آرون استین (Aaron Stein)، کارشناس مسایل عدم گسترش سلاح های هسته ای که در انستیتوت تحقیقات سیاست خارجی (Foreign Policy Research Institute) کار می کند، گفت:« ما باید اعتراف کنیم که روسها برنامه های دیوانه وار تحقق می بخشند. این در این باره گواهی میدهد که مجتمع نظامی – صنعتی خودسر شده و پروژه های احمقانه و عجیب را در عمل پیاده میکند. این خطرناک است».

چه رخ داد؟

ایالات متحده و روسیه در طول ده ها سال به شدت یکدیگر را به نقض تعهدات مربوط به كنترل تسلیحات متهم می كردند (پوتین مانند گذشته از جورج دبلیو بوش که در سال 2002 راجع به خروج از قرارداد دفاع ضدراکتی تصمیم گرفت، شکایت میکند). اما در سالهای اخیر، اتهامات متقابل و نمایش سلاح های راکتی به سطح جدیدی ارتقا نموده است.

کاخ سفید: از مسابقه تسلیحاتی با روسیه هراس نداریم - اسپوتنیک افغانستان
کاخ سفید: از مسابقه تسلیحاتی با روسیه هراس نداریم

رئیس جمهور ترامپ بخشی از قصور آنچه اتفاق می افتد، بردوش دارد. هنگامی که او به قدرت رسید، وی پیشنهاد کرد که هزینه های برنامه های هسته ای را میلیاردها دالر افزایش دهند و تولید کلاهک های تاکتیکی هستوی با  قدرت کم آغاز گردد که می توانند در میدان نبرد تا حد محدودی مورد استفاده قرار گیرند و این احتمال استفاده از سلاح های هسته ای را افزایش میدهد.

او عصبانیت هرچه بیشتر روسیه و بخش قابل ملاحظه جامعه جهانی برانگیخت و ایالات متحده رسماً را از پیمان منع راکت های برد کم و متوسط (پیمانINF ) خارج گردید. در عین حال، مقامات امریکایی و کارشناسان مستقل ادعا می کنند که روسیه سالهاست که این توافق را نقض می کند.

پوتین: مسابقه تسلیحاتی پس از خروج امریکا از پیمان راکت های ضد بالستیک آغاز شد - اسپوتنیک افغانستان
پوتین: مسابقه تسلیحاتی پس از خروج امریکا از پیمان راکت های ضد بالستیک آغاز شد

پیمانINF  که در سال های جنگ سرد منعقد شده بود، راکت های برد کم و متوسط مستقر در زمین را ممنوع کرد. امتناع از آن بدان معناست که هر دو طرف اکنون می توانند کار ساختن راکت های هسته ای جدیدی را آغاز کنند که می تواند، نسبت به آنچه قبلاً مجاز بود، از نزدیک بسوی اهداف پرتاب گردند.

روسیه علاقمند مسابقه تسلیحاتی با امریکا نیست - اسپوتنیک افغانستان
روسیه علاقمند "مسابقه تسلیحاتی" با امریکا نیست

پوتین تشنج را هرچه بیشتر تقویت کرد و شخصاً ساختن برخی انواع سلاح هسته اعلام داشت. در بهار گذشته، رئیس جمهور اظهار داشت كه این سلاح برای سیستم دفاع ضدراکتی امریكا "آسیب ناپذیر" است و ویدیوی را نشان داد که با کف زدن ها مورد استقبال نخبگان حاكم مسكو سالون قرار گرفت.

در هفته گذشته ایالات متحده آزمایش راکت كروز با برد متوسط ​​در كالیفرنیا انجام داد و این كار را برای اولین بار پس از خروج از پیمان منع چنین سلاح ها انجام داد.

پوتین در پاسخ، ایالات متحده را به تشدید تشنج نظامی متهم کرد و به وزارت دفاع خود دستور داد، تا پاسخ متناظر آماده کند.

پوتین:سکوت عمومی درمورد دفاع ضد راکتی واستانداردهای دوگانه منجر به مسابقه تسلیحاتی میشود - اسپوتنیک افغانستان
پوتین: سکوت عمومی درمورد دفاع ضد راکتی و استانداردهای دوگانه منجر به مسابقه تسلیحاتی میشود

اما ممکن اوضاع هنوز هم بدتر شود. مسکو ترامپ را متهم می کند که به فراخوان های لازم جهت آغاز مذاکره در مورد تمدید معاهده استارت-3  که در چارچوب آن امکان کاهش تعداد دستگاه های پرتاب راکت های هسته ای استراتژیک فراهم گردید، پاسخ نمی دهد. موعد اعتبار این قرارداد در سال 2021 خاتمه می یابد.

به گفته دیمیتری پسکوف سخنگوی پوتین، امتناع از تمدید START-3 بسیار خطرناک است.

و اگر روسیه اقدامات احتیاطی اضافی اتخاذ نه کند و از فضای باز بودن امتناع ورزد، احتمالاً برنامه های جدید به طور پنهانی تحقق خواهند یافت. و این، به گفته کارشناسان، خرابی های جدید و و حوادث ناگوار مرگبار در قبال خواهد داشت.

دیوید اسزاکونی (David Szakonyi)، محقق روسی در پوهنتون جورج واشنگتن گفت: "ما بدون شک شاهد بروز موارد اضطراری جدید خواهیم بود". – اگر میکانیزم های امنیتی جدید بکار گرفته نشوند، این اتفاقات بارها و دوبارها رخ خواهند داد. من معتقدم که اوضاع فقط بدتر خواهد شد ".

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала