متن توافقنامه طالبان با امریکا با شورای کویته شریک شد

© Sputnik / Z.Mمحمد سهیل شاهین، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر
محمد سهیل شاهین، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
رسانه‌های پاکستانی گزارش داده‌اند که هیات طالبان در قطر متن توافقنامه با امریکا را با رهبری این گروه در پاکستان شریک کرده‌است.

به گزارش اسپوتنیک، به نقل ازرسانه‌های پاکستانی با استناد از برخی منابع امروز سه شنبه (12 سنبله) خبر داده اند که هیات طالبان در قطر متن توافقنامه با امریکا را با رهبری این گروه در شورای کویته، شریک کرده‌است.

روزنامه دیلی تایمز پاکستان گفته که متن نهایی توافقنامه صلح میان امریکا و طالبان، از سوی اعضای دفتر طالبان در قطر به اعضای شورای کویته فرستاده شده تا مورد بررسی قرار گیرد.

منابع طالبان گفته که هرچند رهبری این گروه از جزئیات توافق با امریکا با خبراند؛ ولی با آنهم متن این توافقنامه در اختیار شورای کویته قرارگرفته است.

شورای کویته اصلی‌ترین هسته رهبری طالبان خوانده می‌شود. مقر این شورا در خاک پاکستان است. هرچند با ایجاد دفتر سیاسی طالبان در قطر انتظار می‌رفت که این شورای فعالیتش را در قطر آغاز کند تا از زیر نفوذ پاکستان خارج شود؛ اما اکنون هم این شورا تصمیم‌گیر اصلی برای طالبان است.

شکست امریکا در افغانستان آسیای مرکزی را به بی ثباتی تهدید میکند - اسپوتنیک افغانستان
توافقنامه صلح میان امریکا و طالبان نهایی شد

دور نهم مذاکرات امریکا و طالبان دو روز پیش در قطر پایان یافت و پس از آن زلمی خلیلزاد نماینده ویژه وزارت خارجه امریکا برای مشوره با رهبران حکومت افغانستان به کابل آمد.

آقای خلیلزاد متن توافقنامه با طالبان را به رهبران حکومت نشان داده و گفته که به آقای غنی و عبدالله فرصت مطالعه نیز داده است؛ اما مسوده توافقنامه را در اختیار آنان قرار نداده است.

حکومت افغانستان نیز اعلام کرده که این توافقنامه را با جدیت بررسی کرده و بر مبنای منافع ملی کشور در مورد آن تصمیم خواهد گرفت.

از سوی هم، سهیل شاهین سخنگوی طالبان به تاز‌گی گفته که تیم‌های تخنیکی این گروه و امریکا هنوز هم روی متن توافقنامه با هم گفتگو می‌کنند.

 

به گفته او، دو طرف به توافق نهایی نزدیک شده و فقط یک مورد اختلافی باقی مانده که چانه زنی برای حل آن جریان دارد. اما دو طرف به روز یک شنبه هفته جاری به شکل رسمی پایان دور نهم مذاکرات قطر را اعلام کردند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала