ترامپ در مورد خروج 5 هزار نظامی امریکا از افغانستان تصمیم خواهد گرفت

© AFP 2023 / David Furst ترامپ در مورد خروج 5 هزار نظامی امریکا از افغانستان تصمیم خواهد گرفت
ترامپ در مورد خروج 5 هزار نظامی امریکا از افغانستان تصمیم خواهد گرفت - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
کارشناسان میگویند که ایالات متحده بیش از این برای مصرف کردن وجوه قابل ملاحظه در عملیات طولانی در افغانستان آماده نیستند، ولی نمی خواهند بر شکست خود اعتراف کنند. به همین ارتباط واشنگتن سعی می ورزد راه قابل قبول بیرون رفت از منازعه را بیابد که در آن تقریباً 18 سال شرکت دارد.

زلمی خلیلزاد نماینده ویژه ایالات متحده در باره افغانستان اعلام داشت که طرف امریکایی آماده است در ظرف 135 روز 5 هزار سرباز را از پنج پایگاه در افغانستان خارج کند. این تاسیسات بعداً به کابل سپرده خواهند شد. توافق اولیه در جریان مذاکرات بین واشنگتن و تحریک اسلامی طالبان * حاصل شد. ولی تصمیم نهایی به دونالد ترامپ رهبر کاخ سفید مربوط است.

زلمی خلیلزاد نماینده ویژه ایالات متحده در باره افغانستان از دستیابی به توافق اساسی با طالبان * خبر داد که براساس آن واشنگتن آمادگی خود را برای خروج  5 هزار سرباز از پنج پایگاه در افغانستان طی 135 روز اعلام کرد.

تحلیل نیویورک تایمز از چشم انداز مذاکرات صلح افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
تحلیل نیویورک تایمز از چشم انداز مذاکرات صلح افغانستان

خلیلزاد در مصاحبه با کانال تلویزیونی TOLOnews افغانستان گفت که توافقات میانی در دور نوبتی مذاکرات با تحریک طالبان، که در دوحه برگزار شد، دستیاب گردیدند.

در عین حال، نماینده ویژه تأکید کرد که تصمیم نهایی به رئیس جمهور امریکا، دونالد ترامپ مربوط است.

پاتریک شاناهان، کفیل پنتاگون اظهار داشت كه امریكا نیروهای خود را بصورت یک جانبه از افغانستان خارج نخواهد ساخت...

به گفته خلیلزاد، در چوکات توافق های اولیه با طالبان در مرحله اول  صحبت در مورد کاهش حضور ایالات متحده در ولایات کابل و پروان، جایی که پایگاه هوایی بگرام قرار دارد، مطرح خواهد بود. نماینده ویژه ایالات متحده افزود كه جانب امریكا پنج پایگاه را از حکومت افغانستان اجاره نموده بود و قصد دارد آنها را به كابل بازگرداند.

خلیلزاد با رهبران حکومت دیدار کرد - اسپوتنیک افغانستان
رئیس جمهورغنی از جریان مذاکرات صلح آگاه ساخته شد

خلیلزاد گفت: "سطح خشونت در مناطقی که ایالات متحده نیروها را از آن خارج می کند، به میزان قابل توجهی کاهش خواهد یافت". او افزود که وریانت نظامی حل منازعه غیرمثمر است.

نماینده ویژه ایالات متحده اخیراً در باره اتمام نهمین دور مذاکرات با نمایندگان طالبان خبر داد.

خلیلزاد در توییتر خود نوشت، ما این دور از مذاکرات را با طالبان در دوحه به پایان رسانده ایم. امروز بعداً برای مشوره به کابل خواهم رفت.

دیپلمات افزود: طرفین در آستانه امضای توافق نامه ای هستند که "خشونت را کاهش می دهد و به افغانها اجازه می دهد به دور میز مذاکره بنشینند تا در باره صلح پایدار و تمامیت ارضی افغانستان بحث کنند".

ولادیمیر بروتر، کارشناس انستیتوت بین المللی تحقیقات بشری – سیاسی ضمن تبصره بر این اعلامیه در صحبت با RT اظهر داشت: سوال در این مورد این است که خروج نیروها بر آرایش داخلی نیروها در افغانستان چه تأثیر بجا خواهد گذاشت و طالبان تا چه حد به کنترول اراضی در منطقه قادر خواهند بود.

وی گفت: "ایالات متحده، با خارج ساختن نیروهای خود، تسلیمی خود را امضا میکند. اما تاکنون این فقط خروج قسمی است. اکنون ایالات متحده مصالحه را ترجیح می دهد. اگر آنها تمام نیروها را خارج سازند، پس بازگشت به افغانستان، اصلاً، وجود نخواهد داشت و خروج قسمی امکان بازگرداندن اوضاع را در صورت لزوم تحت کنترول پنتاگون فراهم می سازد".

روسیه آماده است به ترامپ در خروج نیروهای امریکایی از افغانستان کمک کند - اسپوتنیک افغانستان
روسیه آماده است به ترامپ در خروج نیروهای امریکایی از افغانستان کمک کند

ولادیمیر باتیوک، رئیس مرکز مطالعات نظامی – سیاسی انستیتوت امریکا و کانادای اکادمی علوم روسیه ، به نوبه خود، خاطرنشان کرد که واقعیت چنین اقامت طولانی نیروهای امریکایی در افغانستان - تخلف جدی از آن قوعد نوشته نشده استقرار اردو در خارج از ایالات متحده است که امریکایی ها طی چندین دهه به آن پابند بودند.

هم صحبت RTمعلومات داد:« امریکایی ها در آنجا برای آن حضور دارند، تا به نیروهای امنیتی کمک های فنی و نظامی ارائه کنند و از حکومت فعلی افغانستان که در واقع در حال جنگ داخلی علیه طالبان است، حمایت اخلاقی بعمل آورند. خروج نیروهای امریکایی ضربه قوی بر مقامات فعلی افغانستان است که فهمیده نمی شود که چگونه از عهده آن برخواهند آمد، و ثبوت تضعیف مواضع امریکا در شرق نزدیک و اوسط است».

صلح واشنگتن و طالبان

نمایندگان هر دو طرف امضای پیمان صلح را هدف نهایی گفتگو می دانند. در عین زمان، طالبان پافشاری می کنند که متعاقباً نیروهای امریکایی باید از افغانستان خارج شوند. در عین حال، ایالات متحده سیگنال های ضد و نقیض می فرستد.

دانفورد: خروج نیروهای امریکایی وابسته به اوضاع امنیتی افغانستان دارد - اسپوتنیک افغانستان
دانفورد: خروج نیروهای امریکایی وابسته به اوضاع امنیتی افغانستان دارد

قبلا، رئیس جمهور دونالد ترامپ قصد خود راجع به خروج نیروهای امریکا از جمهوری اسلامی اعلام کرده بود. در اواخر ماه جولای، وزیر امور خارجه مایک پومپئو از تمایل به تكمیل خروج نیروها تا سال 2020 سخن گفت. با این حال، خلیلزاد در ماه جون خاطرنشان كرد كه واشنگتن برای صلح تلاش می كند، نه برای عقب نشینی نیروها.

واشنگتن باید جنگ در افغانستان را پایان دهد و توجه خود را بر مبارزه با تهدیدهای مبرم تر متمرکز سازد.

در اواخر ماه اگست، رئیس جمهور ایالات متحده اظهار داشت كه تاكنون قطعات امریكایی، تقریباً، تا 8.6 هزار سرباز كاهش خواهند یافت.

رئیس جمهور امریكا در مصاحبه با رادیو فوكس نیوز گفت: "ما حضور خود را به 6،8 هزار نفر كاهش می دهیم و سپس خواهیم دید كه چه اتفاقی می افتد".

جنگ طولانی شده

عملیات نظامی ایالات متحده و کشورهای ناتو در افغانستان از دسمبر سال 2001 آغاز شد و تقریباً 18 سال ادامه دارد. هدف آن نابودی «القاعده» * بود. اداره جورج دبلیو بوش رهبر گروه تروریستی اسامه بن لادن را مسوول سازماندهی حملات 11 سپتمبر سال 2001 قلمداد کرد.

این عملیات در اوایل سال 2010 هنگامی که بیش از 150 هزار سرباز خارجی در افغانستان حضور داشتند، به اوج خود رسید. در سال 2014، بارک اوباما حضور امریکا در این کشور را به میزان قابل توجهی - به 14 هزار سرباز و مربی نظامی ایالات متحده و ناتو - کاهش داد.

به گفته کارشناسان، نتیجه این کارزار چند ساله برای واشنگتن ناامید کننده بود. تا سال 2019، طالبان اراضی را کنترل میکنند که در آن حدود 65٪ از جمعیت این کشور زندگی می کنند.

رئیس جمهور افغانستان اشرف غنی تأکید کرد که او "مداخله خارجی" در امور کشور نمی خواهد.

اشرف غنی - اسپوتنیک افغانستان
رئیس جمهورغنی: خروج نیروهای امریکایی تأثیری بر اوضاع کشور ندارد

ولادیمیر بروتر ضمن بازگشت به مساله کاهش احتمالی مشروط نیروهای امریکایی در افغانستان، یادآوری کرد که این خروج نیروها با مشی رئیس جمهور ترامپ کاملاً مطابقت دارد.

وی گفت: "واشنگتن در ابتدا می خواست مذاكره كند. ترامپ گفت که او نیروهای خود را از همه جا بیرون خواهد کشید. حضور سربازان امریکایی در افغانستان باعث بهبود اوضاع در این کشور نمی شود. امریکایی ها در این مورد به سادگی به دست نشاندگان خود کمک می کنند، تا مدتی در کنار هم بمانند، اما شما باید هزینه آن را بپردازید. ایالات متحده در تلاش است، تا این هزینه ها را به حداقل برساند، در حالیکه خوب می دانند كه آنها نمی توانند در جنگ افغانستان پیروز شوند".

ولادیمیر باتیوک به نوبه خود خاطرنشان کرد: جورج دبلیو بوش امیدوار بود که به کمک تهاجم بر افغانستان خواهد توانست رژیم دموکراتیک لیبرال پایدار را در این کشور ایجاد کند و کابل به نمونه ای برای سایر مردمان شرق نزدیک و شرق اوسط مبدل خواهد گشت.

مسکو: هنوز برای صحبت درمورد خروج واقعی نیروهای امریکایی از افغانستان زود است - اسپوتنیک افغانستان
مسکو: هنوز برای صحبت درمورد خروج واقعی نیروهای امریکایی از افغانستان زود است

کارشناس در اخیر گفت:«ولی بجای این افغانستان به بزرگترین دولت مواد مخدر در جهان با جنگ داخلی طولانی مبدل گشت. اداره ترامپ تعداد سربازان امریکایی را در افغانستان به طور جدی کاهش داده است، اما به خروج کامل نیروها از این کشور حاضر نشده است. در حال حاضر واحدهای ویژه نیروهای مسلح امریكا در افغانستان باقی مانده كه برخی از عملیات ها را انجام می دهند. من فکر می کنم رئیس جمهور ایالات متحده سرانجام نیروهای خود را از افغانستان خارج خواهد کرد - این دقیقاً همان چیزی است که طالبان می خواهند».

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала