دادگاه در پروندۀ کمیشنران عدالت را تطبیق نکرده است

© Photo / Facebook/Tدادگاه در پروندۀ کمیشنران عدالت را تطبیق نکرده است
دادگاه در پروندۀ کمیشنران عدالت را تطبیق نکرده است - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
دادگاه ابتدایی مرکز عدلی و قضایی مبارزه با جرایم سنگین فساد اداری دیروز در «رابطه به اتهام تغییر فورم‌های ثبت نتایج ولایت کنر» 7 کمیشنر پیشین کمیسیون مستقل انتخابات و 3 کمیشنر پیشین کمیسیون رسیده‌گی به شکایات انتخاباتی را به پنج سال حبس تنفیذی محکوم کرد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از سلام‌وطندار، احمدشاه زمان‌زی، رئیس پیشین دبیرخانۀ کمیسیون انتخابات و سید ابراهیم سادات، رئیس پیشین تکنالوژی معلوماتی کمیسیون انتخابات که از سوی دادستانی در ارتباط به این پرونده متهم و معاون جرم دانسته‌ شده بودند، از سوی دادگاه بی‌گناه شناخته شدند.

نهادهای ناظر انتخابات، فیصلۀ دادگاه را غیرعادلانه می‌خوانند و می‌گویند، باید مسئولان ولایتی کمیسیون انتخابات و مسئولان ارشد دبیرخانۀ کمیسیون انتخابات به دادگاه کشانیده می‌شدند.

فعالان مدنی: کمیشنران کمیسیون‌های انتخاباتی محکمه شوند - اسپوتنیک افغانستان
فعالان مدنی: کمیشنران کمیسیون‌های انتخاباتی محکمه شوند

محمدنعیم ایوب‌زاده، رئیس بنیاد انتخابات شفاف افغانستان یا (تیفا) می‌گوید، دادگاه ابتدایی مرکز عدلی و قضایی مبارزه با جرایم سنگین فساد اداری، در پروندۀ کمیشنران کمیسیون‌های انتخاباتی عدالت را تطبیق نکرده‌است.

یوسف رشید، رئیس اجرایی بنیاد انتخابات آزاد و عادلانۀ افغانستان یا (فیفا) گفت، مشکلات جدی‌تری در انتخابات سال گذشته وجود داشت و دادگاه باید قضایای بزرگ و پیچیدۀ انتخابات گذشته را مورد بررسی قرار می‌داد نه مسایل کوچک را.

اما وحیدالله فرزه‌یی، وکیل مدافع صالح‌محمد صالح، نامزد معترض می‌گوید، دادگاه براساس مدارک و اعترافات کمیشنران حکم صادر کرده است.

گلاجان عبدالبدیع صیاد، رئیس پیشین کمیسیون مستقل انتتخابات، وسیمه بادغیسی، معاذالله دولتی، رفیع‌الله بیدار، عبدالقادر قریشی، حفیظ‌الله هاشمی و ملیحه حسن، کمیشنران پیشین کمیسیون انتخابات، عبدالعزیز آریایی، رئیس پیشین کمیسیون رسیده‌گی به شکایت‌های انتخاباتی و حمیرا حقمل و عبدالبصیر فایز کمیشنران پیشین این کمیسیون پس از حکم دادگاه به زندان منتقل شدند.

دادستانی ابتدایی مرکز عدلی و قضایی این افراد را در یک قضیۀ مربوط به ولایت کنر متهم به «تغییر و تبدیل‌کردن اسناد، کم یا زیادکردن آرا و سواستفاده از صلاحیت‌های وظیفوی» متهم کرده بود. به گفتۀ دادستانی، این کمیشنران در تبانی با همدیگر، 248 رأی صالح‌محمد صالح، نامزد انتخابات مجلس نماینده‌گان از ولایت کنر را باطل کرده بودند که در نتیجۀ آن آقای صالح از فهرست نهایی نامزدان برنده حذف شد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала