زاخارووا: مسکو منتظر تأیید رسمی توافقنامه امریکا و طالبان است

© Sputnik / Ramil Sitsikov /  مراجعه به بانک تصاویر زاخارووا: مسکو منتظر تأیید رسمی توافقنامه امریکا و طالبان است
زاخارووا: مسکو منتظر تأیید رسمی توافقنامه امریکا و طالبان است  - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه ابراز داشت که مسکو منتظر تأیید رسمی توافقنامه امریکا و طالبان است.

به گزارش اسپوتنیک، ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه امروز چهار شنبه (4 آگست) در جمع خبرنگاران ابراز داشت که: روسیه انتظار دارد تا  تأیید رسمی اطلاعات مربوط به نتایج مذاکرات اخیر بین ایالات متحده و طالبان، از جمله نتایج توافق احتمالی میان طرفین را دریافت کند.

زاخارووا گفت: «پس از پایان دور نهم مذاکرات بین ایالات متحده و طالبان، هنوز پاسخ روشنی در مورد اینکه آیا طرفین بر اساس کار انجام شده به توافق نهایی رسیده اند یا نه، موجود نیست و ما اکنون منتظر تأیید رسمی این اطلاعات هستیم. طرف روسی هنوز محتوای پیش نویس توافق امریکا با طالبان را دریافت نکرده».     

زاخارووا افزود: درباره پیش نویس توافق نامه در رسانه ها چیزهای زیادی گفته می شود ، اما برای روسیه مهمترین موضوع این است که "اسناد مربوط را از طریق کانال های رسمی دریافت کند."

کابلوف: مسکو و شرکا توافق میان واشنگتن و طالبان را ضمانت می کنند  - اسپوتنیک افغانستان
کابلوف: مسکو و شرکا توافق میان واشنگتن و طالبان را ضمانت می کنند

این دیپلمات روس گفت: «با قضاوت درباره نشت اطلاعات،  طرفین درباره پارامترهای خروج نیروهای خارجی از افغانستان و آتش بس و همچنین آغاز مذاکرات بین الافغانی به توافقات اصلی دست یافته اند».  

 زاخارووا خاطر نشان کرد که جنبش طالبان نیز تأکید دارد که روسیه، چین، ایران ، پاکستان و برخی کشورهای دیگر در این توافق به عنوان ضامن عمل کنند. وی گفت در تمام این موارد قبلا به طور عمومی صحبت ها صورت گرفته.

 علاوه بر این ، نماینده وزارت امور خارجه روسیه گفت: «روسیه در صورت دریافت درخواست از سوی طرفین، آمادگی خود را جهت عمل نمودن به عنوان ضامن هنگام امضای توافق نامه میان طالبان و ایالات متحده قبلا اعلام نموده است».

 دیپلمات همچنین از آمادگی روسیه برای " هرگونه تلاش در جهت کمک به حل و فصل اوضاع افغانستان وآغاز هرچه سریعتر روند صلح این کشور" خبر داد.

پیش ازاین ضمیر کابلوف، نماینده ویژه رئیس جمهور روسیه برای افغانستان و مدیر دیپارتمنت دوم آسیایی وزارت امور خارجه روسیه از آمادگی روسیه و شماری از کشور های شریک در مورد تضمین توافق صلح میان ایالات متحده امریکا و گروه طالبان خبر داد.

گفتنیست که اخیرا زلمی خلیلزاد، نماینده ويژه امریکا در امور صلح افغانستان در گفتگو با طلوع نیوزگفت که در توافقنامه صلح با گروه طالبان روی چهار مساله در اصول به توافق رسیده اند.

 

ایالات متحده امریکا از ماه جولای سال 2018 به این سو با نمایندگان طالبان مذاکرات مستقیم را در مورد یک راه حل سیاسی منازعه که نزدیک  به 18 سال ادامه دارد، انجام می دهد.

هدف این مذاکرات قبل از همه خروج سربازان خارجی است و نیز  تضمین از سوی طالبان که افغانستان به پناهگاه امن برای تروریست ها تبدیل نشود. این مذاکرات قرار است به مذاکرات صلح بین الافغانی منجر شود.

تا به حال طالبان از گفتگو های مستقیم با حکومت در کابل خودداری کرده اند و آن را دست نشانده غرب می بینند. قرار است مساله یک آتش بس نیز مطرح شود.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала