شهاب سنگی که تغییر رنگ می دهد دانشمندان را متعجب ساخت

CC0 / Pixabay / شهاب سنگی که تغییر رنگ می دهد دانشمندان را متعجب ساخت
شهاب سنگی که تغییر رنگ می دهد دانشمندان را متعجب ساخت - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
محققان امریکایی برای اولین بار موفق به کشف شهاب سنگی شده‌اند که رنگ آن از قرمز به آبی در حال تغییر است.

به گزارش اسپوتنیک، به نقل از Science Alert محققان آستروفیزیک از دانشگاه ماساچوست (MIT)  شهاب سنگی را رصد کرده اندکه تغییر رنگ می دهد.

 به گفته محققان، این شهاب سنگ همانند ستاره‌های دنباله دار، دنباله‌ای از گرد و غبار دارد و همچنین رنگ آن از قرمز به آبی تغییر می‌کند.

این تحقیق  در مجله Astrophysical Journal Letters  منتشر شده است.

شهاب سنگ قاتل بر زمین نزدیک می شود + ویدئو - اسپوتنیک افغانستان
شهاب سنگ قاتل بر زمین نزدیک می شود + ویدئو

این سیارک که 6476  Gault نامیده می‌شود، دنباله‌ای از گرد و غبار دارد که مشابه ستاره دنباله‌دار و حتی عجیب‌تر از آن است و رنگ خود را از قرمز به آبی تغییر می‌دهد. این اولین بار است که محققان موفق به مشاهده چنین یک شهاب سنگ شده اند که بی وقفه رنگ خود را تغییر می‌دهد.

این تغییر رنگ را با چشم غیر مسلح نمی‌توان مشاهده کرد و ستاره شناسان انستیتوت ماساچوست فعالیت این شهاب را در طیف نور نزدیک به مادون قرمز که با چشم انسان قابل رویت نیست، مشاهده کرده‌اند.

محققان این تغییر رنگ را یک «سورپرایز بسیار بزرگ» عنوان کردند و گفتند که آن‌ها مشاهده کرده‌اند که گرد و غبار قرمز رنگ این سیارک در فضا محو و به لایه‌های آبی روشن تبدیل می‌شود.

این شهاب بین مریخ و ژوپیتر قرار دارد و نخستین بار در سال 1988 کشف شد اما دانشمندان توجهی به آن نداشتند. مشاهدات در اواخر 2018 و اوایل 2019 میلادی نشان داد این شهاب دو دنباله از گردوغبار دارد که این ویژگی میان شهاب سنگ ها بسیار نادر است.

بررسی دقیق 6478 Gault ویژگی تغییر رنگ ناگهانی آن را نیز نشان داد. دانشمندان معتقدند این شهاب با سرعت زیادی حرکت می‌کند و گردوغبار سطح آن پراکنده و به این ترتیب مواد زیر آن‌ها نمایان می‌شود.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала