محروم شدن بیش از 80 هزار دانش‌آموز از رفتن به مکتب در ولایت غور

© Sputnikمحروم شدن بیش از 80 هزار دانش‌آموز از رفتن به مکتب در ولایت غور
محروم شدن بیش از 80 هزار دانش‌آموز از رفتن به مکتب در ولایت غور  - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
در ولایت غور، امسال بیش از 80 هزار دانش آموز از رفتن به مکتب بازماندند. دلیل اصلی را مسوولان ناامنی‌ها حضور افراد مسلح غیرمسوول می‌دانند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از سلام‌وطندار، مسوولان مجتمع جامعه مدنی غور وضعیت معارف را در این ولایت نگران کننده می‌خوانند و می‌گویند، یافته‌های‌ این نهاد نشان می‌دهد که امسال از میان 134 هزار دانش‌آموز 80 هزار آنان به علت‌‌ ناامنی‌ها، حضور افراد مسلح غیرمسئول، رسم‌ورواج‌های ناپسند و ضعف مدیریتی ریاست معارف از رفتن به مکتب بازمانده‌اند.

کودک پوقانه‌فروش در یکی از جاده‌های کابل - اسپوتنیک افغانستان
از هر پنج کودک افغان، دو کودک از «مکتب» محروم اند

مسوولان می‌‌گویند، از میان بیش از 800 مکتب در این ولایت 600 مکتب آن بسته است و «آموزگاران آن یا در جبهه‌های جنگ حضور دارند و یا هم در بیرون از کشور به سر می‌برند».

محمدحسن حکیمی، هماهنگ کنندۀ نهادهای جامعه مدنی غور امروز چهارشنبه (13 سنبله) در یک نشست خبری می‌گوید، در این ولایت 77 هزار دانش‌آموز پسر و بیش از 56 هزار دانش‌آموز دختر وجود دارند، اما امسال از این میان 80 هزار تن از رفتن به مکتب بازمانده‌اند که بیش از 40 هزار آن را دختران تشکیل می‌دهند.

آقای حکیمی می‌گوید، یافته‌های این نهاد نشان می‌دهد که در ولسوالی‌های پسابند،‌ دولینه،‌ چهارسده و بخش‌هایی از ولسوالی ساغر، تیوره، شهرک و بیشتر بخش‌های مرکز غور هیچ دختری به مکتب نمی‌رود.

حلیمه پرستش، رئیس امور زنان غور نیز وضعیت مکتب‌های دخترانه را در این ولایت نگران کننده می‌خواند و می‌گوید که عدم نظارت از روند آموزش سبب شده است تا دختران زیادی از رفتن به مکتب و فراگیری تحصیل محروم شوند.

اما مسئولان ریاست معارف غور یافته‌های مجتمع جامعه مدنی این ولایت را رد می‌کنند و می‌گویند که مکتب‌ها در تمام ولسوالی‌ها و بخش‌های دوردست غور فعال است و حضور دانش‌آموزان نیز گسترده می‌باشد.

احمدصابر نوری، رئیس معارف غور می‌گوید که این ریاست در همکاری با بزرگان محل به گونۀ جدی از روند آموزش در مکتب‌های این ولایت نظارت می‌کنند. رئیس معارف غور تنها بسته‌بودن 30 مکتب را در این ولایت تأیید می‌کند.

پیش از این نیز مسئولان ادارۀ محلی غور، با انتقاد از روند آموزش‌وپرورش در این ولایت گفته بودند که هنوز هم هفتاد درصد مکتب‌های غور ساختمان ندارند و مسئولان ریاست معارف را در این زمینه به بی‌توجهی متهم کرده بودند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала