نگرانی ارگ از عواقب تفاهم‌نامه امریکا با طالبان

© Photo / ARG / ARGنگرانی ارگ از عواقب تفاهم‌نامه امریکا با طالبان
نگرانی ارگ از عواقب تفاهم‌نامه امریکا با طالبان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
ارگ ریاست جمهوری با ابراز نگرانی از عواقب تفاهم‌نامه ایالات متحده امریکا با گروه طالبان، خواستار آمادگی برای جلوگیری از خطرات و عواقب ناگوار این تفاهم‌نامه شده است.

به گزارش اسپوتنیک، صدیق صدیقی، سخنگوی رئیس جمهوری افغانستان امروز (چهارشنبه، ۱۳ سنبله) در صفحه توییتر خویش نوشته است: " مردم افغانستان صلح می خواهند و حکومت افغانستان آغازگر پروسه صلح بوده است. برگزاری لویه جرگه مشورتی صلح، برداشتن شرایط برای گفتگوها و آتش بس سال پار از اقدام های عملی حکومت افغانستان برای آغاز مذاکرات صلح بوده است.

هشدار سفیران پیشین امریکا در کابل به ترامپ؛ طالبان به پیروزی نظامی دست یافتند - اسپوتنیک افغانستان
هشدار سفیران پیشین امریکا به ترامپ؛ طالبان به پیروزی نظامی دست یافتند

حکومت افغانستان از هرگونه پیشرفت هایی در پروسه‌ی صلح حمایت می کند که منجر به تامین صلح پایدار و ختم جنگ در افغانستان گردد، اما نگرانی اصلی حکومت افغانستان در تفاهمنامه‌ امریکا با طالبان، در این است که از پیامدها و خطرات ناشی از آن چگونه جلوگیری به عمل می‌آید؟"

وی در اخیر افزوده است: "همانگونه که مقام های پیشین و سناتوران امریکایی نگرانی هایی از پیامدهای این تفاهمنامه‌ دارند، حکومت افغانستان نیز نگران است و از همین رو، ما خواهان وضاحت در رابطه به این سند می باشیم تا خطرات و پیامد های ناگوار آن را با دقت كامل تحليل كرده و جلو خطرات را بگیریم".

زلمی خلیلزاد، نماینده ویژه امریکا برای صلح افغانستان پس از پایان نهمین دور گفتگوهای صلح، روز یک‌شنبه (۱۰ سنبله) از قطر به کابل آمد و متن تفاهم‌نامه صلح میان امریکا و طالبان را به رهبران حکومت افغانستان نشان داد.
حکومت افغانستان گفت که این تفاهم‌نامه را با دقت کامل بررسی می‌کند و نیز از زلمی خلیلزاد خواست تا آن را با چهره‌های سیاسی افغانستان نیز شریک سازد.

بربنیاد اطلاعاتی که توسط مقام‌های افغانستان و شخص زلمی خلیلزاد شریک شده است، در این تفاهم‌نامه افزون به اینکه به مسأله آتش‌بس و آغاز گفتگوهای مستقیم بین‌الافغانی اشاره شده، آمده که در گام نخست باید ۵ هزار سرباز امریکایی در مدت ۱۳۵ روز از ۵ پایگاه در افغانستان خارج شوند.
در بدل این خروج، طالبان نیز وعده کرده که خشونت را در ولایت‌های کابل و پروان کاهش می‌دهند.

تعویق انتخابات ریاست جمهوری پیش‌رو و روی‌کار آمدن حکومت موقت، از موارد دیگری است که به این تفاهم‌نامه پیوند داده می‌شوند، اما تاکنون به گونه رسمی تایید نشده‌اند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала