ارگ خواستار وضاحت در باره‌ی سند تفاهم‌نامه‌ی صلح امریکا با طالبان شد

© Photo / ARG / ARGارگ خواستار وضاحت در باره‌ی سند تفاهم‌نامه‌ی صلح امریکا با طالبان شد
ارگ خواستار وضاحت در باره‌ی سند تفاهم‌نامه‌ی صلح امریکا با طالبان شد - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید

به گزارش اسپوتنیک، به نقل از دفتر رسانه‌ای ریاست جمهوری، در پی سفر زلمی خلیل‌زاد به کابل و شریک کردن متن تفاهم‌نامۀ صلح امریکا با طالبان به رهبران حکومت وحدت ملی، اکنون ارگ ریاست‌جمهوری می‌گوید که دربارۀ این سند باید وضاحت داده شود.

صدیق صدیقی؛ سخنگوی ریاست جمهوری امروز (چهارشنبه، 13 سنبله) در رشته‌ توییت‌هایی نوشته‌است که هرچند حکومت افغانستان از روند صلح حمایت می‌کند؛ اما نگرانی اصلی حکومت در توافقنامه امریکا و طالبان این است که‌ از پیامدها و خطرات ناشی از آن چگونه جلوگیری به عمل خواهد آمد.

کابلوف: مسکو و شرکا توافق میان واشنگتن و طالبان را ضمانت می کنند  - اسپوتنیک افغانستان
کابلوف: مسکو و شرکا توافق میان واشنگتن و طالبان را ضمانت می کنند

او افزوده‌است: «همانگونه که مقام‌های پیشین و سناتوران امریکایی نگرانی‌هایی از پیامدهای این تفاهمنامه‌ دارند، حکومت افغانستان نیز نگران است و از همین رو، ما خواهان وضاحت در رابطه به این سند می‌باشیم».

پیش از این برخی دیپلمات‌های پیشین امریکایی هشدار داده بودند که خروج شتابزده نیروهای امریکا از افغانستان، ممکن است این کشور را به جنگ تمام‌عیار داخلی بکشاند.

زلمی خلیل‌زاد، نمایندۀ ویژۀ امریکا برای صلح افغانستان پس از ختم نُه دور مذاکره با طالبان در دوحه، روز یک‌شنبه به کابل آمد.

ریاست جمهوری در حالی از در جریان قرارنگرفتن کامل از متن این توافقنامه ابراز ناخشنودی کرده که زلمی خلیلزاد؛ فرستاده ویژه امریکا گفته‌است این توافقنامه بعد از تایید دونالد ترامپ، اجرایی خواهد شد.

پیشتر ریاست جمهوری اعلام کرده‌بود که خلیلزاد نکات اساسی توافقنامه را به اشرف‌غنی، عبدالله عبدالله و دیگر مقام‌ها صرف توضیح داده‌است. یک مشاور اشرف‌غنی نیز گفته‌بود که پیش‌نویس این توافقنامه در اختیار حکومت افغانستان قرار نگرفته و صرف برای رهبران حکومت نشان داده شده‌است.

نماینده ویژه امریکا در امور صلح افغانستان اکنون برای رایزنی درباره موافقت‌نامه امریکا و طالبان در کابل به سر می‌برد. او دو روز پیش اعلام کرد که هیأت امریکایی با طالبان در اصول به توافق نهایی رسیده‌؛ ولی این توافقنامه برای اجرایی‌شدن باید از سوی دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری امریکا تایید شود.

خلیلزاد همچنین درباره عدم ارائه کاپی این توافقنامه به رهبران افغانستان گفته‌بود که به‌دلایل امنیتی نمی‌خواهد قبل از تأیید ترامپ، متن این توافقنامه افشا شود.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала