انتقاد دانش از یاد کردن طالبان به عنوان «امارت اسلامی»

© Photo / 2vpo / 2vpoدانش: یاد کردن از طالبان به عنوان «امارت اسلامی» به معنای حیثیت دولت بخشیدن به آنان است
دانش: یاد کردن از طالبان به عنوان «امارت اسلامی» به معنای حیثیت دولت بخشیدن به آنان است - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
معاون دوم ریاست جمهوری افغانستان، گفته است که یاد کردن از طالبان به عنوان «امارت اسلامی» در موافقت‌نامه‌ی صلح بین امریکا و طالبان، تحت هر عنوان و به هر مقصد و انگیزه‌ای که صورت بگیرد، به طور غیر مستقیم به معنای حیثیت «دولت» بخشیدن به طالبان است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از دفتر مطبوعاتی معاون دوم ریاست‌جمهوری، در مقاله‌ای که تحت عنوان (صلح؛ آری اما نه به قیمت نفی جمهوریت!)، به قلم سرور دانش، معاون دوم ریاست جمهوری منتشر شده، آمده است که حکومت و مردم افغانستان بدون هیچ پیش‌شرطی طرفدار پروسه‌ی صلح و آغاز مذاکره است، ولی هر نوع موافقت‌نامه‌ی صلح در این رابطه، نمی‌تواند بدون پیش شرط باشد.

پیش از این، کانال تلویزیونی NBC با استناد به منابع دیپلماتیک گفته بود که طالبان در پیش نویس توافقنامه که در جریان مذاکرات با نمایندگان امریکا تهیه می‌شود با نام امارت اسلامی افغانستان گفته یاد می‌شود به گفته این کانال درج عبارت «امارت اسلامی افغانستان» در متن این توافقنامه، تلاشی برای سازش با طالبان است.

آقای دانش گفته است که یاد کردن از طالبان به عنوان «امارت اسلامی»، به معنای حیثیت «دولت» بخشیدن به طالبان است و از این جهت غیر قابل قبول برای مردم افغانستان و یک نوع نقض قانون اساسی و حاکمیت ملی افغانستان به شمار رفته، هیچ کسی حق ندارد حاکمیت ملی ما را زیر سؤال ببرد.

در سال های 1996 تا 2001 اکثر مناطق افغانستان تحت کنترول امارت اسلامی بودند که بعداً در سال 2011 بر اثر مداخله نظامی امریکا و متحدانش این رژیم سرنگون شد.

امریکا و گروه طالبان نه دور مذاکرات صلح را در قطر پشت سر گذاشتند. طرفین انتظار دارند که در ازای ضمانت عدم استفاده از خاک افغانستان برای حمله امریکا یا کشورهای دیگر و زمان خروج نیروهای امریکا از افغانستان به توافق برسند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала