ترامپ به ثروت های زیرزمینی گرینلند چشم دوخته است

© AFP 2023 / Jonathan Nackstrandترامپ به ثروت های زیرزمینی گرینلند چشم دوخته است
ترامپ به ثروت های زیرزمینی گرینلند چشم دوخته است - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
کریستیان موریتزن (Kristian Mouritzen) در مطلب منتشره در نشریه Berlingske (دنمارک) می نویسد، اگرچه امریکا بطور عنعنوی جهت استقرار نیروها در گرینلند تلاش می ورزید، تا روسان را از قاره امریکا دور نگهدارد، حالا صحبت راجع به ثروت های زیرزمینی مطرح می باشد و اوضاع، ساده نیست.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، جن را از بوتل آزاد کرد. گرینلند – گنجینه معاصر است. طلا، سنگهای قیمتی، جست، مس، نیکل، فلزات کمیاب زمینی، نفت، گاز و یورانیوم در آنجا وجود دارد. علاوه بر این، گرینلند موقعیت استراتژیک دارد و بنابراین به راحتی نمی تواند بدون توجه جدی کدام قدرت بزرگ در آرامش زندگی کند.

ترامپ گفت، از همینرو برای همه بهتر خواهد بود، اگر ایالات متحده گرینلند را خریداری کند. و اکنون، یک سناتور جمهوریخواه از ارکانزاس به نام تام کوتون (Tom Cotton) ، به نیویورک تایمز گفته که رئیس جمهور برحق است و گرینلند باید به ایالات متحده متعلق باشد.

ترامپ می خواهد گرینلند را از دانمارک بخرد - اسپوتنیک افغانستان
ترامپ می خواهد گرینلند را از دانمارک بخرد

سوال راجع به ثروت های زیرزمینی گرینلند پس از آنكه ترامپ اعلام داشت که قصد دارد به دنمارک پیشنهاد کند كه این جزیره را به او بفروشد، در محراق نوجه قرار گرفت. به گفته او، مواد منرالی منتظر استخراج هستند. ولی یورانیوم مشکل بزرگ است. در حال حاضر، استخراج آن توسط عده از توافقات که دنمارک با آژانس بین المللی انرژی اتمی (IAEA)  منعقد کرده، همچنان موافقت نامه عدم گسترش یورانیوم برای اهداف نظامی، محدود شده است.

فلزات کمیاب زمینی

اما بقیه - یافته واقعی برای سرمایه گذاران بزرگ بین المللی و همچنین برای تعدادی از کشورها، بشمول ایالات متحده تحت رهبری دونالد ترامپ می باشد. او بارها با سیاستمداران امریکایی، مانند سناتور کوتون، گفته كه در گرینلند همه چیز وجود دارد، از جمله فلزات کمیاب زمینی كه در الكترونیک استفاده می شوند. همانطور که از نام آنها پیداست، آنها بسیار نادر هستند.

سناتور جمهوریخواه اعلام داشت:« گرینلند دارای ذخایر معدنی غنی و متنوع از جمله فلزات کمیاب زمینی است. اینها منابع لازم برای صنعت دفاعی و فن آوری پیشرفته ما هستند. اکنون چین بر بازار این مواد معدنی مسلط است و تهدید می كند كه برای دستیابی بر امتیازات در مذاکرات تجاری، از آنها استفاده خواهند کرد».

ترامپ خصوصاً می خواهد فلزات کمیاب زمینی بدست آورد، زیرا بیشتر این منابع متعلق به چین است. و از آنجا که ترامپ اکنون با چین دوست نیست، امریکایی ها می ترسند که چینی ها از فلزات کمیاب زمینی به مثابه سلاح اقتصادی علیه ایالات متحده استفاده خواهند کرد. بنابراین ترامپ امیدوار است، ثروت های گرینلند را به دست آورد. در صورت درگیری با چین، این وضع ایالات متحده را سهلتر خواهد ساخت.

نخست‌وزیر دانمارک: امیدوارم ترامپ در مورد خرید گرینلند شوخی کرده باشد - اسپوتنیک افغانستان
نخست‌ وزیر دانمارک: امیدوارم ترامپ در مورد خرید گرینلند شوخی کرده باشد

به همین دلیل ترامپ به غیر از این، به گسترش توانایی های نظامی امریکا در مناطق قطب شمال، جایی که گرینلند نقش اساسی دارد، به این جزیره علاقمندی زیادی دارد.

دنمارک میتواند جواب رد دهد

بنابراین استخراج منابع معدنی کار ساده ای نیست.

جوانان در حال بازی - شهر تاسیلاک، گرینلند - اسپوتنیک افغانستان
زندگی در گرینلند

علاوه بر این، اگرچه مطابق توافقنامه خودمختاری، حق استفاده از ثروت های زیرزمینی به خود گرینلند تعلق دارد، دنمارک می تواند مشی سیاست خارجی گرینلند و همچنین سیاست امنیتی آن را تدوین کند. اگر دنمارک این را تهدیدی برای امنیت خود تلقی کند، ممکن امتیازات شرکت های خصوصی لغوه گردند. بطور مثال، وقتی چین میخواست میدان هوایی در گرینلند اعمار کند، دنمارک امتناع ورزید.

اگرچه ایالات متحده به ثروت های زیرزمینی گرینلند علاقمندی دارد، در درجه اول امریکایی ها می خواهند فعالیت های نظامی خود را در منطقه گسترش دهند.

مبارزه بر سر گرینلند می تواند تشدید گردد، اگرچه به گفته معاون مدیریت سازمان زمین شناسی ملی دنمارک و گرینلند، هنوز هیچ کسی این سوال را نپرسیده که آیا دنمارک بر تمام گرینلند حق دارد یا خیر.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала