مخالفت وزیر خارجه امریکا با امضای توافق‌نامه با طالبان

© Sputnik / Ekaterina Lyzlova /  مراجعه به بانک تصاویر مخالفت وزیر خارجه امریکا با امضای توافق‌نامه با طالبان
مخالفت وزیر خارجه امریکا با امضای توافق‌نامه با طالبان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
مایک پامپئو، وزیر خارجه امریکا مخالفت اش را با امضای توافق‌نامه میان امریکا و گروه طالبان ابراز کرده است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از مجله تایم، منابع بلندپایه در امریکا، افغانستان و اتحادیه اروپا گفته اند که در مایک پامپئو، وزیر امور خارجه ایالات متحده امریکا با امضای توافق‌نامه‌یی که زلمی خلیلزاد، فرستاده ویژه امریکا برای صلح افغانستان به محمد اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان پیشکش نموده بود، مخالفت کرده است.

به گفته این منابع، در متن توافق‌نامه‌ی یادشده برخی از شرایط مهم، ذکر نشده است. عدم ضمانت فرصت آینده برای نیروهای امریکایی در عملیات‌های مبارزه با گروه تروریستی القاعده، چشم‌انداز حفظ یک حکومت طرفدار امریکا در کابل و همچنان مکلفیت توقف اقدامات جنگی، از جمله شرایط مذکور می‌باشند.

نگرانی ارگ از عواقب تفاهم‌نامه امریکا با طالبان - اسپوتنیک افغانستان
نگرانی ارگ از عواقب تفاهم‌نامه امریکا با طالبان

با استناد بر اظهارات منابع این مجله، طالبان خواستار این اند تا پامپئو شخصاً این توافق‌نامه را با امارت اسلامی افغانستان به امضا برساند. این اقدام به معنی به‌رسمیت شناختن این گروه به عنوان یک واحد سیاسی کامل خواهد بود. به گفته منابع، پامپئو به همین دلیل با امضا نمودن این سند مخالفت می‌کند.

به گفته منابع این مجله در افغانستان، مشکل موجود را با دو راه می‌توان حل کرد. در یک مورد، سند مذکور توسط خلیلزاد به امضا خواهد رسید، در مورد دوم، ایالات متحده امریکا و طالبان یک اعلامیه مشترک اعلام خواهند کرد که سپس مورد حمایت حکومت افغانستان و همچنان شماری از کشورهای دیگر مثل روسیه، چین و جاپان نیز قرار بگیرد.

علاوه بر این، تایم خاطر نشان ساخته است که همچنان این خطر وجود دارد که در صورت تصویب سند، در واقع این سند تنها پروسه خروج نیروهای امریکایی از افغانستان در بدل اجرای شماری از خواست‌های امریکا از طالبان، مانند آغاز گفتگو با حکومت کابل، توقف خشونت در مناطق تحت کنترول نیروهای امریکایی و همچنان اخراج جنگجویان خارجی از مناطق تحت کنترول طالبان، را تنظیم کند.

زلمی خلیلزاد پس از پایان نهمین دور گفتگوهای صلح، روز یک‌شنبه (۱۰ سنبله) از قطر به کابل آمد و متن توافق‌نامه صلح میان امریکا و طالبان را به رهبران حکومت افغانستان نشان داد.
حکومت افغانستان گفت که این توافق‌نامه را با دقت کامل بررسی می‌کند و نیز از زلمی خلیلزاد خواست تا آن را با چهره‌های سیاسی افغانستان نیز شریک سازد.

بربنیاد اطلاعاتی که توسط مقام‌های افغانستان و شخص زلمی خلیلزاد شریک شده است، در این توافق‌نامه افزون به اینکه به مسأله آتش‌بس و آغاز گفتگوهای مستقیم بین‌الافغانی اشاره شده، آمده که در گام نخست باید ۵ هزار سرباز امریکایی در مدت ۱۳۵ روز از ۵ پایگاه در افغانستان خارج شوند.
در بدل این خروج، طالبان نیز وعده کرده که خشونت را در ولایت‌های کابل و پروان کاهش می‌دهند.

تعویق انتخابات ریاست جمهوری پیش‌رو و روی‌کار آمدن حکومت موقت، از موارد دیگری است که به این توافق‌نامه پیوند داده می‌شوند، اما تاکنون به گونه رسمی تایید نشده‌اند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала