وزیر دفاع امریکا: هنوز توافق نهایی با طالبان حاصل نشده است

© AP Photo / Chuck Burtonوزیر دفاع امریکا: هنوز توافق نهایی با طالبان حاصل نشده است
وزیر دفاع امریکا: هنوز توافق نهایی با طالبان حاصل نشده است - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
وزیر دفاع امریکا می‌گوید که بحران افغانستان ادامه دارد. بهترین راه توافق سیاسی است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از آسوشیتدپرس، مارک اسپر وزیر دفاع ملی امریکا گفت که هنوز توافق نهایی با طالبان حاصل نشده است، مذاکرات همچنان ادامه دارد و بهترین راه نیز تلاش برای رسیدن به یک توافق سیاسی است.

آقای اسپر که دیدار با مقامات اروپایی درباره جزئیات پیش‌نویس توافق صلح با طالبان را آغاز کرده به خبرنگاران گفت که هنوز توافق نهایی برای پایان دادن به جنگ صورت نگرفته است.

 وزیر دفاع امریکا: «مذاکرات در جهاتی هنوز در جریان است».

به گفته وی، ابتدا روز چهارشنبه در شهر اشتوتگارت آلمان با ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو در مورد افغانستان گفتگو خواهد کرد.

وزیر دفاع امریکا روز جمعه با همتای بریتانیاوی اش و شنبه نیز با همتای فرانسوی خود دیدار می‌کند. هر دو کشور نقش مهمی را در ماموریت ناتو در افغانستان ایفا کرده‌اند.

وزیر دفاع امریکا با خودداری از ارائه جزئیات دیدارش با ترامپ درباره افغانستان تنها اظهار داشت که در این دیدار درباره مسایل مختلفی بحث شده و تصمیمات سیاسی نیز هنوز اتخاذ نشده است.

اسپر درباره دلیل اش برای عدم ارائه جزئیات توافق گفت: نمی‌خواهم چیزی بگویم که مانعی بر سر روند صلح شود و یا به آن آسیب بزند.

سپر با تاکید بر حساس بودن مذاکرات از ارائه جزئیات درباره زمان خروج ابتدایی نیروهای امریکایی و یا میزان اعتماد به طالبان نسبت به پایبند بودن به توافق خودداری کرد.

یکی از پرسش‌های بدون پاسخ مانده این است که آیا طالبان اجازه حضور شماری از نیروهای مبارزه با تروریسم آمریکا را پس از خروج نیروهای دیگر آمریکایی خواهد داد یا خیر و از سوی دیگر نیز هنوز زمان آتش‌بس مشخص نیست.

آقای اسپر گفت: بحران ادامه دارد، نیروهای افغان در حال انجام حمله هستند و ما از حملات نیروهای افغان حمایت می‌کنیم.

وی افزود: فکر می‌کنیم بهترین راه رو به جلو، اگر بتوانیم به توافق درست برسیم، توافق سیاسی است که منجر به نتیجه‌ای پایدار شود.

مذاکرات میان امریکا و طالبان روز شنبه در دوحه با امضای پیش نویس توافقنامه مبنی خروج سربازان امریکایی از افغانستان و تضمین طالبان مبنی بر این که از خاک افغانستان علیه امریکا و متحدانش استفاده نمی‌شود پایان یافت.

زلمی خلیلزاد، فرستاده ویژه امریکا برای صلح افغانستان روز یکشنبه وارد کابل شد و محتوای سند امضا شده را با رئیس‌جمهور غنی شریک ساخت.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала