ریشه های ناکامی و شکست پروژه تاپی در افغانستان در چیست؟

© AFP 2023 / Noah Seelamریشه های ناکامی و شکست پروژه تاپی در افغانستان در چیست؟
ریشه های ناکامی و شکست پروژه تاپی در افغانستان در چیست؟  - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
پروژه تاپی قرار بود تا سال 2020 میلادی در افغانستان مورد بهره‌برداری قرار گیرد، اما تا حال پس از گذشت دوسال، کار آن از مرحله سروی فراتر نرفته‌است.

به گزارش اسپوتنیک، به نقل از طلوع نیوز، در سال 2016 رهبران چهار کشور شامل این پروژه، ترکمنستان، افغانستان، پاکستان و هند گشایش یافت.

TAPI - اسپوتنیک افغانستان
ازبکستان در پروژه ی تاپی سرمایه گذاری می کند

حکومت افغانستان نیز گفته بود که کار آغاز این پروژه به تاریخ، چهارم ماه حوت سال 1396، آغاز شده است.

طول مجموعی لوله گاز تاپی 1814 کیلومتر است و این لوله، گاز ترکمنستان را از طریق افغانستان به پاکستان و هند انتقال می دهد.

کار بخش این لوله در داخل خاک ترکمنستان نیز در ماه حوت 1396 پایان یافته بود.

یعقوب مشعوف، آگاۀ امور اقتصادی در هرات گفت:

«پروژۀ تاپی زیرسایۀ مسایل سیاسی قرار گرفته‌است. بی‌سرنوشتی پروژۀ تاپی به زیان اعتبار و اقتصاد مردم افغانستان است. اعتبار مردم را بخاطری زیرسوال می‌برد که ما یک حکومت مقتدری نداریم که امنیت یک پروژۀ بین‌المللی را که به نفع اقتصاد افغانستان است و از چهار ولایت می‌گذرد تأمین کند.»

باشنده‌گان هرات نیز نسبت به دوسال پیش برای عملی سازی این پروژه بی باور شده اند.

شجاع شهیدزاده، باشندۀ هرات نیز افزود:

 «روزی‌که تاپی افتتاح شد، تمام مردم افغانستان به نشانۀ وحدت ملی در هرات آمدند و شادی کردند، اما با گذشت مدتی، این پروژه از چشم افتاد و دولت پیگیری نکرد.»

اما مقام های محلی هرات می گویند که کار آن به شدت جریان دارد و تا آغاز سال آینده میلادی کار ساخت پایپ‌لاین آن آغاز می شود.

‌عبالقیوم رحیمی، والی هرات در این باره بیان داشت:

«روی بخش‌های مختلف کار شده که شامل سروی هوایی، سروی امنیتی و استملاک زمین می‌شود. پنجاه درصد کارهای ابتدایی در افغانستان پیش رفته‌است. به محض این‌که این کارهای ابتدایی تکمیل شود، کار جابه‌جایی لوله‌های گاز شروع می‌شود.»

با آغاز این پروژه سالانه دولت افغانستان گذشته از گاز کافی، از این پروژه، بیش از چهار صد میلیون دالر حق ترانزیت گاز بدست خواهد آورد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала