ایران سانتریفیوژهای جدید برای غنی سازی اورانیوم را به کار می اندازد

© Fotolia / Curioso Photographyایران: به اقدامات امریکا جواب بلمثل میدهیم
ایران: به اقدامات امریکا جواب بلمثل میدهیم - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
ایران به جای 10 دستگاه سانتریفیوژ IR-4 برای غنی سازی اورانیوم که در برجام در نظر گرفته شده، 20 دستگاه از این سانتریفیوژ ها را به کار می اندازد.

به گزارش اسپوتنیک، بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران در نشستی خبری گفت ایران دیگر به برنامه زمان‌بندی مندرج در برنامه اقدام مشترک موسوم به (برجام) متعهد نیست و افزود اگر طرف‌های دیگر برجام تعهدات‌شان را را اجرایی کنند، تهران به  به تعهداتش برخواهد گشت.

کمالوندی در این نشست خبری که روز شنبه (7 سپتامبر) در سازمان انرژی اتمی برگزار شد  تاکید کرد هر چه زمان بگذرد شرایط برای نجات برجام سخت‌تر خواهد شد.

او افزود :«طرفهای اروپایی باید بدانند که زمان زیادی باقی نمانده و اگر قرار است اقداماتی صورت گیرد باید زودتر انجام شود».

کمالوندی خاطرنشان کرد: با توجه به این که آمریکا از برجام خارج شد و طرف مقابل تعهدات خود را انجام نداد، ایران تصمیم گرفت کاهش تعهدات را برای موازنه در اجرای برجام انجام دهد.

ولادیمیر پوتین - اسپوتنیک افغانستان
پوتین راه‌ حل مناسب بحران "برجام" را پیشنهاد کرد

او دومین اقدام ایران را گازدهی سانتریفیوژهای پیشرفته خوانده و اضافه کرد: « گازدهی ماشین IR6s که قرار بود از ابتدای سال یازدهم برجام گازدهی شود را شروع کردیم.». 

به گفته کمالوندی قدم‌های بعدی ایران در گام سوم خود برای کاستن از تعهدات برجامی "راه اندازی زنجیره 20 عددی ماشین IR4 است که آن هم قرار بود از ابتدای سال یازدهم انجام شود که اکنون آن را انجام می‌دهیم. چهارمین اقدام در گام سوم این است که قرار بود گازدهی به زنجیره 20 عددی ماشین IR6 را دو ماه دیگر آغاز کنیم که آن را نیز از حالا شروع کردیم."

سخنگوی سازمان انرژی اتمی در مورد سفر رییس موقت آژانس بین‌اللمللی انرژی اتمی، کرنل فروتا به تهران گفت دعوت از او پیش‌تر انجام شده و وی قرار است با ظریف و روحانی دیدار کند. 

توافق هسته‌ای ایران و قدرت های بزرگ جهان که به آن برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) هم گفته می‌شود، سال 2015 میان ایران و کشورهای عضو گروه 1+5 متشکل از امریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه و چین، پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد به علاوه آلمان منعقد شد. برپایه این توافق، در برابر محدود شدن برنامه هسته‌ای ایران، تحریم‌های اعمال شده علیه این کشور لغو یا تعلیق شد.

 هشتم ماه می سال گذشته ، دونالد ترامپ ، رئیس جمهور امریکا اعلام کرد که از برجام خارج می شود و نه فقط تحریم های قبلی را باز می گرداند بلکه تحریم های جدید علیه تهران را نیز اعمال خواهد کرد و به دنبال ان تحریم های واشنگتن علیه ایران احیا و تشدید شدند.  امریکا تلاش می کند دیگر کشورها نیز ایران را تحریم کنند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала