طالبان از آغاز دور دهم مذاکرات با امریکا خبر می دهند

© Photoطالبان از آغازدور دهم مذاکرات با امریکا خبر دادند
طالبان از آغازدور دهم مذاکرات با امریکا خبر دادند - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
طالبان اعلام کرده که دور دهم مذاکرات صلح میان نمایندگان این گروه و ایالات متحده امریکا در شهر دوحه قطر از روز پنج شنبه (14 سنبله) آغاز شده است.

 

به گزارش اسپوتنیک، سهیل شاهین، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر در توییتر خود می نویسد که در این دور از مذاکرات زلمی خلیلزاد، نماینده ویژه امریکا در امور صلح افغانستان، سکات میلر، فرمانده عمومی  نیروهای خارجی، ملاغنی برادر و وزیر خارجه قطر حضور دارند.

سخنگوی طالبان دو نشست اخیر میان نمایندگان امریکا و طالبان در دوحه را «مثبت» ارزیابی کرده است و گفته است که پیشرفت در این مذاکرات وجود دارد.

یادآوری می کنیم، که زلمی خلیلزاد فرستاده ویژه ایالات متحده امریکا برای گفت و گوهای صلح افغانستان نه بار با نمایندگان گروه طالبان در قطر گفت و گو کردند که بالاخره در دور نهم دو طرف به تصویب یک توافق نامه شدند.

پس از ختم دور نهم گفتگوهای صلح، زلمی خلیلزاد به کابل سفر کرد و با مقام‌های افغان در مورد توافق صلح با طالبان جزییات داد. او اما متن توافق‌نامه صلح با طالبان را با اشرف غنی و عبدالله عبدالله، رهبران حکومت را نشان داد و در اختیار شان قرار نداد.

توافقنامه صلح امریکا و طالبان نهایی شده است. زلمی خلیلزاد گفته است که  در صورت توافق دونالد ترامپ؛ رییس‌جمهور این کشور، در مرحله نخست در حدود ۵ هزار نیروی امریکایی از ۵ پایگاه در افغانستان خارج می‌شوند.

اما اشرف غنی؛ رییس حکومت وحدت ملی، مخالف این توافقنامه پیش از برگزاری انتخابات ششم ماه میزان است. قرار بود که آقای غنی در سفرش به امریکا در مورد توافقنامه صلح و برگزاری انتخابات با دونالد ترامپ صحبت کند. این سفر به دلایل نا معلوم متوقف شده است.

به‌تازگی کنگره امریکا از زلمی خلیلزاد خواسته تا با حضور در جلسه علنی کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان، در مورد توافق صلح این کشور با گروه طالبان جزئیات ارائه کند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала