کشته و زخمی شدن بیش از 16 هزارغیرنظامی در یک سال گذشته در افغانستان

© REUTERS / Mohammad Ismail کشته و زخمی شدن بیش از 16 هزارغیرنظامی در یک سال گذشته
 کشته و زخمی شدن بیش از 16 هزارغیرنظامی در یک سال گذشته   - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
وزارت صحت عامه کشور می‌گوید که در 12 ماه اخیر در اثر حملات تروریستی و درگیری‌ها در این افغانستان، بیش از 16 هزار غیرنظامی کشته و زخمی شده‌اند.

به گزارش اسپوتنیک، میرلیث مصطفی، رییس حوادث غیرمترقبه وزارت صحت عامه در صحبت با رسانه ها ابراز داشته که از اول سپتمبر سال 2018 میلادی تا روز یکشنبه هفته گذشته یعنی اول سمپتمبر سال 2019 میلادی، در 3 هزار و 717 واقعه جنگی، 16 هزار و 622 غیرنظامی افغان کشته و مجروح شده‌اند.

آقای مصطفی افزود که از این میان، 3 هزار و 110 تن کشته و 13 هزار و 511 تن دیگر زخمی شده‌اند.

بر بنیاد این ارقام، 141زن و دو هزار 969 مرد شامل کشته‌ شده‌ها و یک هزار و 241 زن و 12 هزار و 270 مرد شامل مجروحین اند.

رییس حوادث غیر مترقبه وزارت صحت گفت: "بعضا حتی طوری پیش آمده که امبولانس‌های ما پیش از منسوبین پولیس (به محل رویداد) رسیده" است.

 نمایندۀ ناتو : خشونت‌ها در برابر غیرنظامیان نابخشودنی‌ست  - اسپوتنیک افغانستان
نمایندۀ ناتو : خشونت‌ها در برابر غیرنظامیان نابخشودنی‌ست

بر بنیاد معلومات وزارت صحت، بیشترین تلفات غیرنظامیان در درگیری‌های مستقیم میان نظامیان افغان و گروه‌های مخالف مسلح دولت به میان آمده و پس از آن، انفجار مواد جاسازی شده، حملات انتحاری و حملات هوایی به ترتیب سبب وارد شدن بر غیرنظامیان در یک سال گذشته در افغانستان شده است.

نصرت رحیمی، سخنگوی وزرات داخله نیز گفته است که گروه‌های تروریستی و طالبان، به گونه عمدی غیرنظامیان را هدف قرار می‌دهند.

آقای رحیمی همچنین می گوید که نیروهای امنیتی افغان "هیچ‌گاهی" عمدی غیرنظامیان را هدف قرار نداده اند و در مواردی که به گونه اشتباهی سبب وارد شدن تلفات غیرنظامیان شده، عاملان به نهادهای عدلی و قضایی معرفی شده اند.

این در حالی است که خیرأ دفتر معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) از افزایش خشونت‌ها در افغانستان اظهار نگرانی کرده است.

تدامیچی یاماموتو، رییس یوناما در جریان هفته گذشته تاکید کرد که باید خشونت‌ها در افغانستان کاهش یابد. او گفت که برای دستیابی به آتش بس فوی جهت ختم خشونت‌ها در کشور، باید اقدامات فوری صورت گیرد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала