احمد شاه مسعود قهرمان ملی کی بود؟

© Photo / FB/Massoudiyanقهرمان ملی کی بود؟
قهرمان ملی کی بود؟ - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
احمد شاه مسعود فرزند دوست محمد خان، در 11 سنبله در سال 1332 در منطقه جنگلک ولایت پنجشیر زاده شد.

به گزارش اسپوستیک، به نقل از آریانانیوز، قهرمان ملی کودکی اش را در ولایت پنجشیر سپری کرد و در سن پنج سالگی شامل صنف اول مکتب در منطقه بازارک شد، اما به دلیل وظیفه پدر، ادامه آموزش هایش را در ولایت‌های هرات و بعد در کابل به پایان رسانید.

احمد شاه مسعود - اسپوتنیک افغانستان
تجلیل از شانزدهمین سالروز شهادت قهرمان ملی در کابل

با ورود با دانشکده مهندسی پلی تخنیک کابل، در سال 1352 رسما عضویت نهضت اسلامی افغانستان را گرفت و در تابستان سال 1354 فرندماهی نخستین قیام پنجشیر را در برابر حکومت وقت به عهده گرفت.

احمد شاه مسعود تحصیلات را ترک و در بخش هایی از کشور در زمان های مختلف در برابر قشون سرخ و طالبان به مقاومت پرداخت.

پس از شکل گرفتن دولت اسلامی در افغانستان، آقای مسعود به عنوان وزیر دفاع در مرکز سیاست های جدید افغانستان قرار گرفت، او همیشه تلاش کرد در برابر  نیروهای مخالف دولت برهان الدین ربانی مقاومت کند، این مقاومت دراز مدت، احمد شاه مسعود چهره مطرح را در میان رهبران مجاهدین ساخت او را «شیر پنجشیر» معروف کرد.

با پیروزی طالبان، احمد شاه معسود در 1996 از کابل عقب نشینی کرد، آقای مسعود در اتحاد با سایر نیروهای مخالف طالبان در مرکز مقاومت علیه طالبان در شمال افغانستان قرار گرفت.

جنگ جریکی اش علیه طالبان و قشون سرخ شوروی وقت او را به استوره تبدیل ساخت نام فراتر از مرزها رفت، در سفری در اروپا دیدگاهش را در باره حقوق بشر  و تهدیدهای هراس افگنی را همگانی ساخت.

سرانجام احمد شاه مسعود روز یکشنبه (18 سنبله، 1380) در قرقه خواجه بهاء والدین ولایت تخار، در یک سو قصد انتحاری، توسط دو عرب که خود را خبرنگار معرفی کرده بودند، ترور شد.

جان باختن مسعود آغاز تحول عمیق در افغانستان و جهان شد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала