سه کشور بزرگ خواهان از سرگیری مذاکرات امریکا با طالبان شدند

© AFP 2023 / Jewel Samad سه کشور بزرگ خواهان از سرگیری مذاکرات امریکا با طالبان شدند
 سه کشور بزرگ خواهان از سرگیری مذاکرات امریکا با طالبان شدند - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
پس از توقف گفت‌وگوها میان امریکا و طالبان، اکنون کشورهای روسیه، چین وآلمان خواهان از سرگیری این گفت‌‎وگوها شده اند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از رسانه ها، نماینده‌گان دایم روسیه، چین وآلمان در سازمان ملل متحد، راه حل سیاسی را یگانه راه برای پایان دادن به جنگ در افغانستان می‌دانند و می‌گویند که به باید گفت‌وگوهای صلح هرچه زوتر آغاز شوند.

لی‌جویی، نمایندۀ همیشه‌گی چین در سازمان ملل در این باره گفت: «چین از ایالات متحده و طالبان می‌خواهد که پیش‌برد مذاکرات را ادامه دهند و توافق نامه را اجرایی سازند. ما از تمامی جناح‌ها به شمول طالبان در افغانستان می‌خواهیم که منافع ملی و منافع مردم افغانستان را اولویت دهند و از این فرصت تاریخی برای راه اندازی مذاکرات استفاده کنند».

کریستوف هاسگن، نمایندۀ همیشه‌گی آلمان در سازمان ملل نیز افزود: «با وجود ملغاسازی یا برهم خوردن گفت‌وگوهای امریکا با طالبان، ما باید وضعیت امروز را با سال گذشته مقایسه نماییم؛ سال گذشته هیچ نشانه‌یی از روند صلح نبود، اما امروز چشم‌انداز یک روند واقعی صلح وجود دارد».

از این میان، واسیلی نبنزیا، نمایندۀ همیشه‌گی روسیه انتظار دارد تا تعلیق در مذاکرات امریکا با طالبان با تآخیر دراز مدت روبه‌رو نشود: «ما از تعلیق گفت‌وگوها میان امریکا و جنبش طالبان ابراز تآسف می‌کنیم. نتیجۀ مثبت این گفت وگوها زمینه‌ساز روند صلح وآشتی ملی و راه حل سیاسی صلح‌آمیز در افغانستان شده می‌توانست. ما باور داریم که این گفت‌وگوها میان امریکا و طالبان با تأخیر دراز مدت روبه‌رو نشوند».

گفت‌وگوها میان امریکا و طالبان، چهار روز پیش از سوی دونالد ترمپ، رییس‌جمهور امریکا متوقف شد. طالبان و امریکا در حدود ده ماه در حال مذاکره بودند و روی یک توافق‌نامه، در اصول، به توافق رسیده‌ بودند.

قرار بود پس از امضای توافق نامه میان امریکا و طالبان، گفت‌وگوهای صلح میان حکومت افغانستان و طالبان آغاز شوند.

سازمان ملل متحد بر آغاز هرچه‌ زودتر مذاکرات میان جمهوری اسلامی افغانستان و طالبان تأکید می‌ورزد.

 

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала