ماهواره قاتل روسیه دور جدید مسابقه فضایی را آغاز کرده است

© REUTERS / R. Hurt/Caltechماهواره قاتل روسیه دور جدید مسابقه فضایی را آغاز کرده است
ماهواره قاتل روسیه دور جدید مسابقه فضایی را آغاز کرده است - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
نشریه «فینیکس» (چین) می نویسد، چند دهه پس از فروپاشی اتحاد شوروی نظامی ساختن فضا یکبار دیگر اهمیت کسب کرده است. امریکا راجع به ایجاد قوماندانی فضایی اعلام داشته و آن را طوری توضیح کرده که «مخالف بالقوه امریکا تکنالوژی های نو بکار می برد، تا امنیت ماهواره های امریکایی را تهدید کند».

نویسنده مقاله باور دارد که دور جدید مسابقه فضایی را روسیه و ماهواره قاتل آن آغاز کرده است. امریکا و روسیه در عرصه تسخیر ساحه فضایی بسیار پیشرفت نموده اند. امریکا و اتحاد شوروی قبلاً در زمان جنگ سرد نه تنها جهت سبقت از یکدیگر در عرصه تکنالوژی های فضایی تلاش میکردند، بلکه جهت انکشاف تسلیحات فضایی سعی می ورزیدند. به این ترتیب در سال های 80 پروژه مشهور «جنگ ستارگان» بوجود آمد. باوجود اینکه جنگ سرد یکجا با فروپاشی اتحاد شوروی خاتمه یافت، نظامی ساختن فضا چند دهه بعد یکبار دیگر محبوبیت کسب کرده است. خبر داده شده که در تاریخ 29 اگست ایالات متحده رسماً قوماندانی فضایی تاسیس کرد و بر پایه آن نیروهای فضایی ایجاد کرده است. با پیروی از مثال آنها، در سپتمبر فرانسه نیز ایجاد نیروهای فضایی را آغاز کرد.

با وجود این که ایالات متحده امریکا قوماندانی فضایی را فقط به مثابه سیستم اداری اعلام کرده، بر این اساس همین اکنون می توان گفت که نظامی سازی فضا به سطح جدیدی رسیده است. ترامپ درباره ایجاد قوماندانی فضایی به این شرح توضیح داد: " دشمن بالقوه امریکا تکنالوژی های نو را بکار میبرد، تا امنیت ماهواره های امریکایی را تهدید کند". در حال حاضر این ثابت شده است. به گفته رسانه های امریکایی، ماهواره جدید نظامی روسیه توجه وزارت دفاع امریکا را به خود جلب کرده است. در وضع موجود، این ماهواره تهدیدی برای ماهواره های نظامی ایالات متحده به بار می آورد.

ایالات متحده از افزایش تهدیدات روسیه و چین در فضا در هراس دارد - اسپوتنیک افغانستان
ایالات متحده از افزایش تهدیدات روسیه و چین در فضا خبر می دهد

برای اولین بار این خبر را قوماندانی مدافعه هوایی-فضایی امریکای شمالی، (North American Aerospace Defense Command, NORAD) گزارش داده است. طبق اطلاعاتی که آنها منتشر کردند، در اوایل سال 2019، ماهواره نظامی روسیه Cosmos-2521  چندین بار مدار خود را تغییر داده بود. این مانورها غیر منتظره ثابت شدند و می توانستند در باره موجودیت کدام سلاح فضایی گواهی دهند.

به اساس مواد ارائه شده از سوی قوماندانی مدافعه هوایی-فضایی امریکای شمالی، می توان نتیجه گیری کرد که از اوایل سال 2019، ماهواره Cosmos-2521 چندین بار مدار خود را تغییر داده: در جنوری ماهواره در مدار با ارتفاع 280 کیلومتر و ارتفاع اعظمی - 285 کیلومتر حرکت میکرد. از ماه فبروری ارتفاع مدار آن به تدریج کاهش یافت و تا اپریل حداقل ارتفاع آن 227 کیلومتر بود. پس از آن، ماهواره دوباره شروع به بلند شدن کرد و در ماه جون در مدار با ارتفاع در حدود - 247 کیلومتر و حد اعظمی - 282 کیلومتر حرکت میکرد. اخیراً ، Cosmos-2521 دوباره مسیر پرواز خود را تغییر داده است. در 30 اگست  او در مدار دایره ای با ارتفاع در حدود - 230 کیلومتر و حد اعظمی - 235 کیلومتر حرکت میکرد. پیش از این، ماهواره های نظامی روسیه مسیرها را اینگونه تغییر نمی داد. اما این واقعیت وحشتناکتر ثابت گردید که با توجه به مسیر فعلی، ماهواره می تواند حداقل 10 بار روزانه بر فراز قلمرو ایالات متحده امریکا و کانادا پرواز کند و به منبع تهدید "ناشناخته" برای امریکا مبدل گردد.

روسیه خواستار عدم استقرار تسلیحات نظامی در فضا شد - اسپوتنیک افغانستان
روسیه خواستار عدم استقرار تسلیحات نظامی در فضا شد

از مواد که قبلاً منتشر شده بود، معلوم گردیده که Cosmos-2521 یکی از ماهواره های محرم است که در سال 2017 توسط روسیه پرتاب شده است. در ابتدا، در تاریخ 23 جون سال 2017، روسیه ماهواره نظامی «Cosmos-2519» را از میدان فضایی پلیستسک پرتاب کرده بود. پرتاب آن موفقانه صورت گرفت و ماهواره نظامی «Cosmos-2519» به مدار با ارتفاع – 650 کیلومتر و حد اعظمی -667 کیلومتر و میلان 98 درجه رسید.

آزمایش و بهره برداری از این سیستم بدان معناست که در صورت درگیری بین روسیه و ناتو، ماهواره روسیه فقط طی چند ساعت میتواند بر ماهواره های نظامی پیمان اتلانتیک شمالی ضربه وارد سازد. بنابراین، ممکن است در اجرای پروسه های وقفه بوجود آید که بدون مشارکت ماهواره ها، از جمله انتقال اطلاعات و راهنمایی غیرممکن هستند. بیشتر از همه این واقعیت وحشتناکتر است که این ماهواره دارای ساختار تو در توی سه سطحی «متروشکا» است: در داخل «Cosmos-2519» ، «Cosmos-2521» و در داخل آن - "Cosmos-2523" قرار دارد که در حال حاضر راجع به آن هیچگونه معلومات در دست نیست.

نگرانی مسکو از استقرار تسلیحات نظامی امریکا در فضا - اسپوتنیک افغانستان
نگرانی مسکو از استقرار تسلیحات نظامی امریکا در فضا

در شرایط اقتصاد ضعیف و اوضاع تدریجاً روبه وخامت بین المللی، این واقعیت که روسیه در حال تولید چنین تجهیزات فضایی است که در آنها قیمت و کیفیت موفقانه باهم توام اند، می تواند راه خوبی بیرون رفت برای آن باشد. علاوه بر این، این امر می تواند حس بروز بحران قریب الوقوع را در کشورهایی مانند ایالات متحده بوجود آورد. در عصر حاضر به ارتباط وابستگی به ماهواره ها و راهنمایی، امریکا آگاهانه قوماندانی فضایی و نیروهای فضایی ایجاد کرده است. در چنین شرایطی می توان با احتمال زیاد در باره آغاز دور جدید مسابقه تسلیحات فضایی صحبت کرد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала