آخرین اظهارات عمران خان درمورد مجاهدین، پول سی آی ای و جنگ در افغانستان

© AP Photo / Burhan Ozbiliciآخرین اظهارات عمران خان درمورد مجاهدین، پول سی آی ای و جنگ در افغانستان
آخرین اظهارات عمران خان درمورد مجاهدین، پول سی آی ای و جنگ در افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
صدراعظم پاکستان می‌گوید که پس از آمدن امریکا، گروه‌هایی که قبلاً در افغانستان جهادی‌ها نامیده می‌شدند، به تروریست‌ها تبدیل شدند.

به گزارش اسپوتنیک، عمران خان، صدراعظم پاکستان در مصاحبه با شبکه تلویزیونی آر تی (RT) درمورد شرکت پاکستان در عملیات ضدتروریزم امریکا در افغانستان پس از حملات تروریستی 11 سپتمبر سال 2001 گفت: "اگر در جنگ پس از یازدهم سپتمبر شرکت نمی‌کردیم، حالا خوشبخت بودیم، زیرا در آنصورت ما به خطرناک‌ترین کشور جهان مبدل نمی‌شدیم، اما ما در آن شرکت کردیم، تکرار می‌کنم که من مخالف آن بودم".

وی افزود: "در طول دهه هشتاد آمادگی‌های مجاهدین برای جهاد علیه اتحاد جماهیر شوروی که افغانستان را اشغال کرده بود، جریان داشت، آنها را پاکستان با پول سی آی ای آماده می‌ساخت. پس از ده سال هنگامی که امریکایی‌ها به افغانستان آمدند، آنجا همان گروه‌هایی بودند که در پاکستان حضور داشتند، اما حالا آنها جهادی‌ها نه بلکه تروریست‌ها بودند. این خیلی متناقض بود، من به این باور بودم که پاکستان باید موضع بی‌طرفی را حفظ کند، زیرا با گرفتن یک طرف، ما این گروه‌ها را مخالف خود می‌سازیم".

عمران خان با اشاره به اینکه پاکستان در این جنگ 70 هزار نفر را از دست داده و به اقتصاد این کشور بیش از 100 میلیارد دالر آسیب رسیده است، گفت: "در نتیجه گناه ناکامی امریکایی‌ها در افغانستان را به عهده ما می‌اندازند. من به این باورم که این یک کار بسیار غیرعادلانه در قبال پاکستان است".

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала