دستگاه‌های بایومتریک انتخابات چگونه کار می‌کنند؟

© Sputnik / JAKТехнологии на выборах в Афганистане
Технологии на выборах в Афганистане - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
در انتخابات پارلمانی افغانستان برای نخستین بار از دستگاه بایومتریک استفاده شد. با آن هم از تقلب گسترده در انتخابات جلوگیری نشد.

در انتخابات ریاست جمهوری باز هم از دستگاه بایومتریک استفاده می‌شود اما متفاوت‌تر از انتخابات پارلمانی.

مسوولان در کمیسیون انتخابات می‌گویند، از دستگاه بایومتریک که در انتخابات ریاست‌جمهوری استفاده می‌شود، مجهز با نرم‌افزار «کی ار» کود است.

زمانی که «کی‌ار» کود اسکن شد، مختص به یک محل رأی‌دهی می‌شود و محل‌های رأی‌دهی دیگر و رأی‌دهندهٔ دیگر نمی‌تواند از این دستگاه استفاده کند.

به گفتهٔ کمیسیون انتخابات، دستگاه بایومتریک استیکر شناسنامه را اسکن می‌کند و در صورت که رأی‌دهنده بخواهد بار دوم رأی بدهد، دستگاه بایومتریک به صورت خودکار رأی او را داخل سیستم نمی‌کند و این مورد در جلوگیری از تقلب خیلی موثر است.

دستگاه بایومتریک که در انتخابات ریاست‌جمهوری استفاده می‌شود، توانایی انگشت نگاری، اسکنِ شناسنامه، اسکن استیکرِ شناسنامه، توانایی عکس برداشتن از رأی‌دهنده و جدول نتایج را دارد و به طور انلاین و ذخیره اطلاعات در داخل دستگاه بایومتریک را دارد.

مسوولان کمیسیون انتخابات می‌گویند، در صورت که در محل‌های رأی‌دهی انترنت در دسترس باشد، دستگاه بایومتریک اطلاعات و رأی را به طور خودکار به «سرور» عمومی کمیسیون انتخابات انتقال می‌دهد و در صورت که انترنت نباشد، 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала