نظرسنجی: ازهر ده افغان 9 تن از ناامیدی رنج می‌برد

© AFP 2023 / Wakil Kohsarافغانستان کابل
افغانستان کابل  - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
براساس نتایج نظرسنجی تازه مرکز تحقیقاتی گالوپ افغان ها ناامید ترین مردم دنیا شناخته شده و گفته می شود که، از هر ده افغان، 9 تن در زندگی روزمره رنج می برد و ناامید است.

به گزارش اسپوتنیک، نظرسنجی تازۀ نهاد تحقیقاتی گالوپ، نشان می‌دهد که افغان‌ها پیشرفت‌های قابل توجه نداشته و 85 درصد آنان در زندگی روز مرۀ شان رنج می برند که بلندترین آمار در سطح جهان است.

نهاد تحقیقاتی گالوپ نظرسنجی را در مورد وضعیت زندگی و امید به آینده افغان ها انجام داده و نتایج آن را اخیرا منتشر کرد.

نتایج این سروی نشان می‌دهد که میزان امید به زندگی میان افغان‌ها در پایین‌ترین سطح نسبت به هرکشور دیگر قرار دارد و 36 درصد افغان‌ها گفته اند که همه روزه موقع خندیدن در زندگی شان مساعد نمی‌شود. بربنیاد این نظرسنجی، خوشحالی افغان‌ها در مقایسه با سال 2016 حدود ،52 در صد کاهش یافته است.

همچنان نزدیک به نصف افغان‌های که در این نظر سنجی اشتراک کرده اند، گفته اند که تجربه لذت بردن و یا برخورد احترام‌ آمیز، همه روزه در زندگی شان تکرار نمی‌شود.

در نظرسنجی گالوپ آمده است: "برای دوسال پی درپی، در 2018 نیز هیچ افغانی زندگی آینده خود را به گونه مثبت که همراه با پیشرفت باشد، ارزیابی نکرده است. در عین حال، 85 درصد افغان‌های زندگی خود را بسیار ضعیف ارزیابی کرده و یا رنج می‌کشند. این جدیدترین ریکارد نه تنها برای افغانستان، بلکه برای جهان است. افغانستان در سال های 2013، 2014 و 2017 پررنج ترین کشور جهان بوده است.

گالوپ گفته که نظرسنجی آنان این مساله را واضح می‌سازد که جنگ‌های شدید زندگی روزمره مردم را "ویران" می‌سازد و شاخص‌های "بهزیستی" تصویری از ناامیدی و رنج در میان افغا‌ن‌ها را می‌دهد.

بربنیاد نتایج نظرسنجی گالوپ، میزان پایین مصوونیت و امنیت، سبب شده که افغان‌ها فرصتی اندک برای بهبود وضعیت اقتصادی و یا بازسازی زیرساخت‌های مهم "مانند سرک‌ها، مکاتب، تسهیلات صحی" داشته باشند و درگیری در حومه شهرها سبب شده که افغان‌ها مجبور به فرار شوند و به مراکز شهرها مانند کابل هجوم بیاروند، مکانی به گفته گالوپ "فقر و بیکاری در آنجا حکم‌فرما است."

بربنیاد سروی گالوپ، سطح ناامیدی، عدم پیشرفت و غمگینی در میان افغان‌ها بیشتر از هر زمان دیگر و بلندتر از هرجای دیگر در جهان است.

گالوپ می‌گوید که این نخستین بار است که چنین ارقام پایین را ثبت کرده است.

به گفته گالوپ، در این نظرسنجی، با دو-سوم کسانی که صحبت شده، پایین‌تر از 35 سال سن داشته اند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала