نگرانی نامزدان و ناظران از عدم آمادگی کمیسیون مستقل برای برگزاری انتخابات

© Photo / IEC / IECانتخابات پارلمانی در افغانستان
انتخابات پارلمانی در افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
نهادهای ناظر بر روند انتخابات بر آماده‌گی‌های فنی کمیسیون مستقل انتخابات برای برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری بی باورند.

به گزارش اسپوتنیک، با آن‌که تنها 10 روز دیگر به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری باقی مانده است، کمیسیون مستقل انتخابات هنوز هم آماده‌گی لازم را برای برگزاری انتخابات ششم میزان ندارد.

نهادهای ناظر بر روند انتخابات و نامزدان انتخابات ریاست جمهوری با ابراز این مطلب می‌گویند، کارکرد این کمیسیون از نظر «تخنیکی، مدیریتی و استقلال»، تا کنون برای آنان رضایت‌بخش نبوده است. آنان از کمیسیون مستقل انتخابات می‌خواهند، از آماده‌گی‌های لازم این کمیسیون برای برگزاری انتخابات شفاف و حفظ استقلالیت کامل آن، اطمینان بدهد.

احزاب و جریان‌های سیاسی می‌گویند که کمیسیون مستقل انتخابات نرم افزارهای را که از تکرار رأی جلوگیری نماید، در دستگاه‌های شناخت بایومتریک رأی دهنده‌گان، نصب نکرده است، و ذخیره‌گاه این دستگاه‌ها را نیز آماده نساخته است.

اشرف غنی به مناظره با عبدالله حاضر نشد - اسپوتنیک افغانستان
اشرف غنی به مناظره انتخاباتی با عبدالله حاضر نشد

این احزاب و جریان‌های سیاسی می‌افزایند که، اگر کمیسیون مستقل انتخابات تا پایان این هفته، در بارۀ آماده شدن ذخیره‌گاه دستگاه‌های بایومتریک، به آنان توضیح ندهد، این کار نشان خواهد داد، که یک تقلب سازمان داده شده، در جریان است.

احزاب و جریان‌های سیاسی انتقاد میکنند که کمیسیون مستقل انتخابات، برای تأمین شفافیت انتخابات ریاست‌جمهوری و چگونگی جلوگیری از تکرار رأی با دستگاه‌های شناخت بایومتریک اطلاعات لازم نداده است.

این احزاب و جریان‌های سیاسی می‌گویند که اگر در روز انتخابات دستگاه‌های شناخت بایومتریک از آرای تکراری جلوگیری نتواند، نتیجه انتخابات برای احزاب و جریان‌های سیاسی قابل قبول نخواهد بود.

در همین حال کمیسیون مستقل انتخابات تعهد می سپارد که برای تامین شفافیت در انتخابات ریاست‌جمهوری می کوشند.

رحیمه ظریفی- عضو کمیسیون مستقل انتخابات به طلوع نیوز گفت:«ما نمی گوییم چالشی در کار ما نداریم اما چالشی را نادیده هم قبلن تعیین کرده نمی توانیم، مدیریت انتخابات از لحاظ تخنیکی آماده است، دیوایس‌ها خریداری شدند یافته‌های انتخابات گذشته مطالعه شده تغییرات اورده شده در سطح پالیسی تمام کار های ما تکمیل است».

حبیب الرحمان ننگ، رییس دبیرخانۀ کمیسیون  مستقل انتخاباتنیز ابراز داشت  :«سرور تکمیل است همه کارهای ان تکمیل شده و ویب سایت است که آن هم تکمیل است و چیزی که ما وعده کرده این که یوزر به کاندیداها باید داده شود، ان هم تکمیل است ولی باز هم ما آنرا امتحان می کنیم.»

اما نهادهای ناظر بر روند انتخابات بر آماده‌گی‌های فنی کمیسیون مستقل انتخابات برای برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری بی باورند.

لازم به ذکر است که،کمیسیون مستقل انتخابات بیش از بیست و سه هزار دستگاه شناخت بایومتریک را با مواد انتخاباتی به سراسر کشور فرستاده است و قرار است در انتخابات ریاست‌جمهوری به روز ششم ماه میزان از همین دستگاه‌ها کار گرفته شود.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала