قاتل طیارات؟ چرا باید از مجتمع دفاع هوایی «Tor» روسیه ترسید

© Sputnik / Evgeny Biyatov /  مراجعه به بانک تصاویر قاتل طیارات؟ چرا باید از مجتمع دفاع هوایی «Tor» روسیه ترسید
قاتل طیارات؟ چرا باید از مجتمع دفاع هوایی «Tor» روسیه ترسید - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
چارلی گااو (Charlie Gao) در مطلب منتشره در نشریه The National Interest می نویسد، ویکتور موراخوفسکی کارشناس روسی چندی قبل زمان وارد مناقشه گردید، وقتیکه گفت که سیستم دفاع هوایی «پانتسیر-1» روسیه کاستی ها و نواقص جدی، هنگام پوشش پایگاه هوایی حمیمیم در سوریه، نشان داد.

به گفته موصوف، موثریت «پانتسیر» را فقط 19% تشکیل داده است. با تفاوت از آن، سیستم راکتی دفاع هوایی Tor-M2U  به اندازه 80% مؤثر ثابت شده است.

اگر فقط از این احصائیه استفاده کنیم، پس «Tor» باید کاملاً جایگزین «پانتسیر» شود. اما هدف اولیه بکاربرد این سیستم چه بود؟ خصوصیات آن چیست؟ و چرا این مجتمع از بسیاری جهات در سوریه از «پانتسیر»  پیشی گرفته است؟

کار ساختن سیستم دفاع هوایی Tor از سال 1975 آغاز شد. این مجتمع باید مجتمع دفاع هوایی «Osa» بر روی شاسی عراده ایی تعویض میکرد. طیارات در آن وقت پراوزها در ارتفاعات پائین با ظهور نوآوری های مانند رادارهای تعقیب عوارض اراضی آغاز کردند و از همینرو مجتمع های دفاع هوایی باید سریعتر و اوپراتیفی تر عمل میکردند.

پاسخ تند وزارت دفاع روسیه به اظهارات اخیر نیروهای هوایی امریکا شمالی - اسپوتنیک افغانستان
پاسخ تند وزارت دفاع روسیه به اظهارات اخیر نیروهای هوایی امریکا

در عین حال مهمات بسیار دقیق هدایت شونده، مانند مهمات تاکتیکی «هوا به زمین» «والای» و راکت های هوایی بالدار بوجود آمدند. برای مقابله با همه این تهدیدها، سیستم جدید لازم بود.

در نتیجه مجتمع دفاع هوایی «Tor» در سال 1985 در تسلیحات بوجود آمد. با تفاوت از مجتمع دفاع هوایی «Osa» این مجتمع کاملاً مستقل است و میتواند مستقلانه فعالیت نماید. راکت ها، رادار تعقیب کننده و رادار دید همه در یک وسیله ترانسپورتی قرار دارند.

سرعت واکنش و اوپراتیفیت سیستم «Tor» را سیستم ستارت مستقیم عمودی، شبیه آنچه که در S-300 وجود دارد، تامین میکند. در کانتینرهای پرتاب عمودی هشت راکت نگهداری میشوند.

ترس اسرائیل از جا به جایی اس-300 در سوریه - اسپوتنیک افغانستان
ترس اسرائیل از جا به جایی اس-300 در سوریه

وقتیکه راکت به ارتفاع 20 متر بلند میشود، جنراتور خاص گازی در قسمت فوقانی آن و همچنان در قاعده آن به زاویه تعیین شده میلان می یابد و راکت بسوی هدف به حرکت می افتد.

پس چرا مجتمع دفاع هوایی «Tor» از مجتمع «پانتسیر» به مراتب بهتر ثابت گردید؟ چون این مجتمع دفاع هوایی برای حلقه قطعات، نه برای تاسیسات دفاع هوایی، مدنظر گرفته شده، از همینرو در آن رادار قوی تر وجود دارد که امکان کشف هدف نزدیک شونده را قبل از «پانتسیر» کشف میکند.

راکت های «Tor» نیز، نسبت به «پانتسیر»، دارای قابلیت مانور بیشتر می باشند و پرتاب عمودی برتری قابل ملاحظه را زمان فراهم می سازد، وقتیکه بر چند هدف آتش میکند که از جهات مختلف نزدیک شده میروند، به خاطریکه دستگاه پرتاب را نباید قبل از شلیک راکت دور داد.

دافع هوا پانتسیر اس-1 - اسپوتنیک افغانستان
دستگاه پانتسیر روسی - مدافع حریم هوائی سوریه

علاوه بر این، به «Tor» وظایف سهلتر نابودسازی اهداف، نسبت به «پانتسیر»، مطرح میشوند.

چون «پانتسیر» وسیله دفاع هوایی تاسیساتی می باشد، آن میتواند وظایف مبارزه با طیارات بسیار کوچک بی پیلوت و غیره اهداف این نوع بر دوش گیرد که «Tor» نابود ساخته نمی تواند. مبارزه با آنها بسیار دشوارتر است که بر شاخص های موثریت تائثیر میکند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала