تعیین مشاور جدید امنیت ملی امریکا و آغاز مذاکرات پنهانی با طالبان

© AFP 2023 / Fredrik Persson / TT News Agencyتعیین مشاور جدید امنیت ملی امریکا و آغاز مذاکرات پنهانی با طالبان
تعیین مشاور جدید امنیت ملی امریکا و آغاز مذاکرات پنهانی با طالبان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
رابرت او براین، مشاور جدید امنیت ملی رئيس جمهور امریکا پیش از این به عنوان نماینده ویژه رئيس جمهور در امور گروگان‌ها در وزارت خارجه امریکا، وظیفه اجرا می‌کرد.

به گزارش اسپوتنیک، بوریس مژویف، کارشناس سیاسی و استاد دانشگاه دولتی مسکو می‌گوید که دونالد ترامپ، رئيس جمهور ایالات متحده امریکا، رابرت او براین را به دلیل استعداد وی در راستای انجام مذاکرات پنهانی به عنوان مشاور امنیت ملی مقرر کرده است، به گفته این کارشناس سیاسی، زمان دیپلماسی سایه‌ای امریکا فرا رسیده است.

ترامپ، جانشین بولتون را معرفی کرد - اسپوتنیک افغانستان
ترامپ، جانشین بولتون را معرفی کرد

مژویف گفت: "او براین – کاملاً یک شخص ناشناخته است، و این موضوع یکی از دلایل تقرر وی است. با وصفی که نام وی در میان نامزدان این پست دیده می‌شد، اما اطلاعاتی زیادی درمورد او نداریم. کسی مقرر شد که استعداد انجام مذاکرات سری و پنهانی دارد، مذاکرات پنهان از چشم مردم، شخصی همیشه کارش انجام چنین مذاکرات بوده و به این کار عادت کرده است، فردی که باید جلب توجه نکند. وقتی او در راستای رهایی گروگان‌ها کار کرده، او می‌تواند مذاکرات مفید را با طرف‌هایی انجام دهد که با آنها مذاکرات عمومی ناممکن است".

به باور این کارشناس، در امریکا زمان دیپلماسی سایه‌ای فرا رسیده است. وی می‌گوید: "حالا به دیپلماسی سایه‌ای اهمیت بیشتر داده خواهد شد. امریکا نتوانست مذاکرات موفقانه را با طالبان و ایران انجام دهد، هر بار با شکست مواجه شد. تقرر او براین ارتباط دارد با انجام مذاکرات مهم بین‌المللی در بخش‌هایی که انجام این مذاکرات به‌طور باز ممکن نیست – ایران، نمایندگان طالبان، سوریه، کوریای شمالی، رهبری ونزوئلا. ممکن با روسیه نیز توافق‌هایی صورت بگیرد که در صحنه اعلام نشوند".

قابل ذکر است که او براین چهارمین فردی می‌باشد که در طول دوران ریاست جمهوری ترامپ در این پست مقرر شده است. برخلاف اکثریت پست‌های بلند دولتی، رئيس جمهور امریکا می‌تواند مشاور امنیت ملی اش را بدون تصویب مجلس سنای این کشور مقرر کند.

پیش از این شماری از رسانه‌ها منجمله روزنامه امریکایی واشنگتن پست به نقل از منابع در دولت امریکا گزارش‌هایی نشر نموده بودند که ترامپ به‌دلیل موضع جان بولتون، مشاور امنیت ملی وی، دیدارها با رهبران طالبان و رئيس جمهور افغانستان به تاریخ ۸ سپتمبر در کمپ دیوید را لغو کرده است.

اما بلافاصله رئيس جمهور ایالات متحده امریکا، گزارش‌ها مبنی بر اینکه تصمیم ترامپ درباره لغو دیدار با طالبان بخاطر اختلافات در داخل دولت امریکا، گرفته شده است، را رد نمود.

ترامپ اعلام کرده بود که حمله تروریستی در کابل که منجر به کشته‌شدن ۱۲ تن به شمول یک سرباز امریکایی شد، یگانه دلیل لغو دیدارها است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала