ابراز تأسف امریکا از شکست خود در برابر روسیه در قطب شمال

© Sputnik / Valeriy Melnikovابراز تأسف امریکا از شکست در برابر روسیه در قطب شمال
ابراز تأسف امریکا از شکست در برابر روسیه در قطب شمال  - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
یک کارشناس امریکایی معتقد است که، در مقایسه با روسیه و چین، کشور های غرب از جمله امریکا در حال از دست دادن موقف خود در قطب شمال می باشد.

به گزارش اسپوتنیک،Peter Schechter مدیر پیشین مرکز امریکای لاتین در شورای اقیانوس اطلس، در مقاله ای برای نشریه "هیل" می نویسد: غرب در "نبرد" برای قطب شمال،  در برابرروسیه و چین شکست خورده به نظر می رسد.

به گفته این کارشناس امریکایی ، قطب شمال ممکن است منبع دیگری برای ایجاد تنش بین المللی شود و اظهارات رئیس جمهورامریکا دونالد ترامپ درباره تمایل به خرید گرینلند، هرچند از سوی بسیاری ها مورد تمسخر قرار گرفت، اما قابل درک است.

کارشناس مطمئن است كه قدرتهای غربی در رقابت برای تسخیر قطب شمال،  که منبع سرشار گاز طبیعی و مواد معدنی خاك کمیاب به ارزش 1 تریلیون دالر است، در مقایسه با روسیه و چین عقب مانده اند.

وی خاطرنشان می کند ، با وجود تمایل واشنگتن برای تقویت موقعیت خود در منطقه ، سایرایالت های امریکا تاکنون صبر کرده اند و و بیشتر نظاره گر هستند. این کارشناس تلاش ها برای تقویت کانادا و اتحادیه اروپا در قطب شمال را نیز نا کافی عنوان می کند.

کارشناس در ادامه می افزاید: "در همین حال ، سایر کشورها آینده بینی بیشتری از خود نشان داده اند. روسیه، کشوری با طولانی ترین مرز در قطب شمال، حضور نظامی خود را گسترش داده و در زیرساخت های گازی و نفتی منطقه سرمایه گذاری کرده است. "

وی همچنین به تقویت چین در قطب شمال در همکاری فعال با روسیه  اشاره می کند  که توافق های دو جانبه را برای توسعه منطقه منعقد می کند.

به گفته کارشناس،همه اینها، به روسیه و چین این امکان را می دهد که قوانین بازی و دسترسی به قطب شمال را تعیین کنند.

 سرزمین های قطب شمال به دلیل برخورداری از ذخایر عظیم دست نخورده نفت و گاز به طور فزاینده ای در مرکز توجه ایالات متحده، روسیه، کانادا، ناروی و دانمارک قرار گرفته که معتقدند منابع غنی زیرزمینی آن موازی با افزایش دما و کاهش قطر یخ بیش از گذشته در دسترس خواهند بود.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала