واکنش ارگ به تعلیق حکم رئیس جمهور توسط عبدالله

© Photo / ARG / ARGارگ ریاست جمهوری
ارگ ریاست جمهوری  - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
پیشتر عبدالله عبدالله فرمان بررسی فساد در وزارت خارجه توسط هیأتی را که از سوی ریاست‌جمهوری تعیین شده، کمپینی خوانده و تا تشکیل حکومت منتخب آینده، حکم تعلیق آن را صادر کرده بود.

به گزارش اسپوتنیک، با نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهور، تشدید اختلافات میان اشرف غنی و عبدالله، دو شریک قدرت در افغانستان بیش از هر زمان دیگری افزایش یافته است.

عبدالله، رئیس اجرائی دولت افغانستان و نامزد انتخابات ریاست جمهوری اخیرا حکم اشرف غنی، رئیس جمهور و رقیب انتخاباتی خود را مبنی بر بررسی عملکرد وزارت خارجه تعلیق کرده است.

ریاست جمهوری افغانستان اخیرا اعلام کرده بود که در پی گزارش کمیته مستقل مشترک نظارت و ارزیابی مبارزه علیه فساد اداری درباره عدم شفافیت در روند استخدام و اعزام کارمندان وزارت امور خارجه به خارج از کشور، حکم بررسی و بازرسی از این وزارتخانه را صادر کرده است.

غنی در ارگ ریاست جمهوری، کمپاین انتخاباتی برگزار کرد - اسپوتنیک افغانستان
غنی در ارگ ریاست جمهوری، کمپاین انتخاباتی برگزار کرد

این کمیته گزارش داده بود که 44 درصد از کارمندان وزارت خارجه در سال‌های 2011 تا 2017 بدون هیچ گونه امتحان رقابتی، استخدام شده‌اند.

عبدالله عبدالله، رئیس اجرائی دولت افغانستان و رقیب انتخاباتی اشرف غنی نیز چند روز قبل در مکتوبی، حکم رئیس جمهور در خصوص بررسی وزارت امور خارجه را به دلیل اینکه این حکم جنبه تبلیغاتی دارد تعلیق کرد.

عبدالله اخیرا در نشستی در کابل اعلام کرده بود که پس از این هیچ کدام از فرمان های اشرف غنی که جنبه انتخاباتی داشته باشد مورد پذیرش نیست.

ارگ ریاست جمهوری افغانستان در واکنش به این مساله عنوان کرده است که بر اساس قانون، هیچ مرجعی حق تعلیق حکم ریاست جمهوری را ندارد.

ریاست جمهوری افغانستان افزوده است که بررسی و تفتیش وزارت خارجه بر اساس حکم شماره ۱۴۴۴ مورخ ۲۴/ ۵/ ۱۳۹۸ مقام ریاست جمهوری، از سوی هیاتی که به همین منظور توظیف شده است ادامه خواهد یافت.

در حالی که حدود یک هفته بیشتر به انتخابات ریاست جمهوری نمانده است، اختلافات داخلی در دولت افغانستان بیش از هر زمان دیگری افزایش یافته است.

انتخابات ریاست جمهوری افغانستان قرار است در تاریخ 6 میزان سال جاری برگزار شود.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала