پایان آمادگی های ترکیه برای عملیات جدید در سوریه

© REUTERS / Brendan McDermid پایان آمادگی های ترکیه برای عملیات جدید در سوریه
پایان آمادگی های ترکیه برای عملیات جدید در سوریه - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
رئیس جمهور ترکیه از آمادگی های این کشور برای عملیات جدید در سوریه خبر داد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از اناتولی، رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه، در یک نشست خبری در میدان هوایی آتاترک استانبول پیش از سفر به امریکا جهت شرکت در هفتاد و چهارمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد اظهار داشت: در طول مرزهایمان تدارکات به پایان رسیده است. ایالات متحده می داند که هم پیمان راهبردی ماست. با هم در ناتو نیز هستیم و طی سال‌های متمادی این هم پیمانی راهبردی به هر صورت ادامه داشته است.

اردوغان: امریکا با ارسال 300 هزار لاری سلاح به سوریه می خواهم با ترکیه بجنگند - اسپوتنیک افغانستان
اردوغان: امریکا با ارسال 30 هزار لاری سلاح به سوریه می خواهد با ترکیه بجنگد

اردوغان افزود: ما حالا در همین نقطه قرار داریم. نمی خواهیم با امریکا درگیر شویم. اما امریکا نیز در منطقه‌ای حضور دارد که به آن دعوت نشده است. اکنون به گروه‌های تروریستی کمک می کند که ما نمی توانیم چشمهایمان را بر آن ببندیم. در واقع پشتیبانی آنها از گروه تروریستی ی.پ.گ/پ.ک.ک کاملا آشکار است. 

وی در مورد گام‌های ترکیه در شرق فرات گفت: معتقدیم که این منطقه را از وجود تروریست هایی که برای ما خطر ایجاد می‌کنند پاکسازی خواهیم کرد. گام‌های ترکیه در شمال و شمال شرق سوریه ضربه مهلکی به گروه تروریستی وارد خواهد کرد .

اردوغان تصریح کرد: موجودیت داعش در منطقه به پایان رسیده است. اما اکنون سازمان نیروهای دموکراتیک سوریه را وارد میدان کرده‌اند. البته این موضوع به طور کامل فریبکاری است. این گروه هیچ فرقی با پ.ی.د و ی.پ.گ ندارد. آن را می توانیم یک گروه تروریستی چتری بنامیم. 

رئیس جمهور ترکیه همچنین در مورد خرید سامانه دفاعی پاتریوت تاکید کرد: این گزینه هنوز از روی میز برداشته نشده است.

اردوغان در پیوند با نشست سازمان ملل نیز اظهار داشت: روز سه‌شنبه 24 سپتامبر در مجمع عمومی سازمان ملل متحد سخنرانی خواهم کرد. در این سخنرانی به مسائل اساسی مربوط به صلح و امنیت جهانی که در دستور کار سازمان ملل نیز قرار دارد، اشاره خواهم کرد. 

وی در انتقاد از عملکرد شورای امنیت در حل و فصل مشکلات منطقه خاطرنشان کرد: (شورای امنیت سازمان ملل) نمی‌تواند مسئله اسرائیل را حل کند. از سال 1948 تاکنون جایی که رسیدیم، مشخص است. مسئله اسرائیل که حل نشده است. اسرائیل قطعنامه‌های سازمان ملل را نمی پذیرد. پاسخ این را به ما بدهند. آیا اراضی اسرائيل در سال 1948، همانی است که امروزه هست؟ 

رئیس جمهور ترکیه گفت: نباید شورای امنیت سازمان ملل متحد هر حرفی که اسرائیل می‌زند را تایید کنند. 5 عضو دائمی شورای امنیت باید در صورت لازم آن را وتو کنند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала