غنی: بیش از هروقت دیگر به صلح نزدیک شده‌‌ایم

© Photo / Ashraf Ghani FBمحمد اشرف غنی
محمد اشرف غنی - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
21 سپتمبر مصادف است با روز جهانی صلح. از این روز در افغانستان در حالی تجلیل می‌شود که نقاط مختلف کشور اخیراً شاهد حملات خونین بوده است.

 به گزارش اسپوتنیک، محمد اشرف غنی امروز شنبه(30 سنبله) در پیامی به مناسبت روز جهانی صلح گفته است که از این روز در حالی در افغانستان تجلیل می‌شود که کشور از بیش از هر زمانی به صلح نزدیک شده است.

در پیام رئیس جمهور آمده است: روز جهانی صلح را به جامعه جهانی و به ویژه ملت مظلوم افغانستان، که مستحق صلح بیش از هر کس دیگری اند، تبریک و تهنیت می گویم.

در بیانیه‌ای رئیس جمهور کشور آمده است: امروز در افغانستان از روز جهانی صلح در حالی تجلیل صورت می گیرد که با وجود نیت های شوم و خصم جویانه مخالفان ثبات و امنیت در افغانستان، کشور بیش از هر زمان دیگر به صلح نزدیک شده است.

غنی در ننگرهار: دیگر غیرنظامیان کشته نخواهند شد - اسپوتنیک افغانستان
غنی در ننگرهار: دیگر غیرنظامیان کشته نخواهند شد

او افزوده است، حکومت وحدت ملی در طول پنج سال گذشته برای دست یافتن به صلح پایدار، عادلانه و باعزت در کشور تلاش‌هایی انجام داده؛ زمینه اجماع در سطح کشورهای همسایه، منطقه و فرامنطقه را فراهم کرده است و موضوع صلح از حاشیه به متن آمده است.

رییس‌جمهور با اشاره به برگزاری لویه جرگه مشورتی صلح و ایجاد وزارت دولت در امور صلح به منظور انسجام و تسریع و تسهیل این روند،خاطرنشان کرده است که این امر نشان‌دهنده قاطعیت و اراده قوی حکومت برای تامین صلح است.

غنی تاکید کرده است: “باید به صراحت گفت که صلح پایدار دقت، جرئت و خلوص نیت می‌خواهد. صلح پایدار باور به عدالت و کرامت انسانی را از ما تقاضا دارد. بدون هیچ تردیدی صلح واقعی زمانی تحقق و دوام می‌یابد که مردم افغانستان، زن و مرد، فارغ از تبعیض و بی‌عدالتی به حقوق خود نایل آیند”.

به گفته وی، بحث صلح تنها مربوط به حکومت نه، بلکه در یک جانب آن کلیت نظام جمهوری اسلامی قرار دارد.

رییس جمهور اضافه کرده است که حکومت بار دیگر خواستار آتش‌بس است و برای دستیابی به صلح واقعی، آتش‌بس و قطع خونریزی لازم است.

او جنگ را راه‌حل ندانسته و تاکید کرده است که “اگر طالبان صلح می خواهند، ما نمی‌خواهیم لحظه‌ای جنگ را ادامه دهیم، مسوولیت قتل‌ها و خونریزی‌ها بر عهده کسانی است که صلح و آتش‌بس را نمی پذیرند”.

آقای غنی سخنان خود را با شعری از استاد خلیل الله خلیلی به پایان رساند: 

جریان سیل خون نبود افتخار مرد 

مرد آن بود که خشک کند چشم تر همی

رییس‌جمهور غنی در حالی سخن از صلح گفته که چندی پیش ریاست جمهوری اعلام کرد تلاش های صلح را تا برگزاری انتخابات ریاست جمهوری متوقف کرد  و  نقاط مختلف کشور اخیراً شاهد حملات خونین بوده است.

یکی ازاین حملات روز پنج‌شنبه هفته‌ی گذشته در شهر زابل که در آن یک شفاخانه‌ی غیرنظامی هدف قرار گرفت، انجام شد که در پی آن نزدیک به 40 نفر کشته و 140 نفر دیگر زخمی شدند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала