صلح یا انتخابات؛ مردم افغانستان به کدام یک اولویت می‌دهند؟

© Sputnik / TAصلح یا انتخابات؛ مردم افغانستان به کدام یک اولویت می‌دهند؟
صلح یا انتخابات؛ مردم افغانستان به کدام یک اولویت می‌دهند؟ - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
مردم افغانستان روند صلح افغانستان را نسبت به برگزاری انتخابات در این کشور در اولویت قرار می‌دهند.

به گزراش اسپوتینک، جمیله افغانی، رئیس سازمان غیردولتی «مدیکا افغانستان» و زنی است که برای دفاع از حقوق زنان کار می‌کند گفت که مردم افغانستان روند صلح افغانستان را نسبت به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در این کشور در اولویت قرار می‌دهند. ولی برگزاری انتخابات هم برای ما اهمیت دارد.

وی می‌گوید:

تقریباً در 22 ولایت از افغانستان که من با زنان ارتباط دارم و با آنها کار می‌کند می‌گویند که برای آنها صلح نسبت به برگزاری انتخابات در اولویت قرار دارد. اما از طرف دیگر منحیث یک کشوری جمهوری انتخابات برای ما نیز اهمیت زیاد دارد.

به گفته وی، مشارکت زنان در انتخابات که یک هفته از برگزاری آن باقی مانده است. بیش از 30 درصد نخواهد بود چون وضعیت امنیتی و چالش‌های دیگر مانع اشتراک آنها در انتخابات پیشرو می‌شود.

با این که پایتخت و شهرهای دیگر افغانستان از وضعیت امنیتی خوبی برخوردار نیست که طی دو هفته گذشته در حملات تروریستی ده ها نفر کشته شدند اما رئیس‌جمهور افغانستان تاکید به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری دارد.

پیش از این، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور ایالات متحده امریکا روز شنبه اعلام کرد که گفتگوهای صلح با رهبران طالبان را لغو کرده است.

به گفتۀ او این تصمیم پس از آن گرفته شده که طالبان مسوولیت حملۀ هفته گذشته در کابل که منجر به مرگ یک سرباز امریکایی و 11 تن دیگر شد را بر عهده گرفته است.

آقای ترامپ در پیامی توییتری نوشت که قصد داشته روز یکشنبه در کمپ دیوید و در جریان یک نشست محرمانه، با رهبران اصلی طالبان همچنان رئیس‌جمهور افغانستان گفتگو کند اما پس از آنکه طالبان مسوولیت این حمله را پذیرفت، بسرعت این دیدار محرمانه را لغو و گفتگوهای صلح را متوقف کرده است.

خانم افغانی می‌گوید: متاسفانه پس از لغو مذاکرات صلح بین امریکا و گروه طالبان* تمام کشور با مشکلات امنیتی جدید روبرو شده است حتی در بسیار از ولایت‌های کشور در حال حاضر جنگ ادامه دارد.

کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان اعلام کرده که حدود 5373 مرکز رای‌دهی برای انتخابات پیشرو در نظر گرفته شده بود اما بنابر تهدیدات امنیتی در 431 مرکز، انتخابات در 4942 مرکز برگزار خواهد شد.

گفتنی است٬‌ انتخابات ریاست‌ جمهوری افغانستان قرار است تا 11 روز دیگر 28 سپتمبر (6 میزان) برگزار شود. در این انتخابات 16 نامزد از جمله اشرف غنی رئیس‌جمهور و عبدالله عبدالله، رئیس اجرایی کنونی افغانستان با هم رقابت خواهند کرد.

*گروه ممنوع در روسیه

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала