بستن ده ها دروازه مکتب توسط طالبان

© AP Photo / Pakistani Taliban handoutبستن ده ها دروازه مکتب توسط طالبان
بستن ده ها دروازه مکتب توسط طالبان  - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
جنگجویان گروه طالبان دروازه ده ها مکتب را به در مناطق مختلف افغانستان بسته کرده اند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از آریانا نیوز، وزارت معارف افغانستان با ابراز نگرانی از این وضعیت می‌گوید، که نهادهای امنیتی را از بهر تهدیدهای امنیتی بر این مکتب ها در جریان گذاشته اند.

وزارت داخله: طالبان یک مکتب دختران را آتش زده اند - اسپوتنیک افغانستان
وزارت داخله: طالبان یک مکتب دخترانه در کابل را آتش زده اند

به تازگی طالبان ۶۲ باب مکتب را در ولسوالی محمد آغه ولایت لوگر بسته کردند.

همچنان، ۲۹ باب مکتب در تخار و ۲۲ باب مکتب هم در کندز، از سوی این گروه بسته شده اند و نزدیک به ۶۰ مکتب دیگر هم در این دو ولایت زیر تهدید بلند امنیتی قرار دارند.

با این حال، در جنوب شرق ولایت پکتیا، به ویژه ولسوالی زرمت این ولایت بخشی از روستاهای آن در اداره طالبان قرار دارد و مردم از بدتر شدن وضعیت امنیتی و همچنان امنیت مکاتب آن روستاها در روز رأی‌دهی نگران اند.

دستگیر منیر، مشاور ارشد وزارت معارف، اظهار میدارد:- "در همچون یک مسئله ملی امنیت در سراسر کشور باشد همچون خساراتی را متقبل خواهد شدیم به این دلیل ما نگرانی‌های خودمان را به مقام عالی ریاست جمهوری و همان لیست تلفات و ضایعات در این عرصه را نیز فرستادیم".

در همین حال کمیسیون مستقل انتخابات تاکید می‌ورزد، که امنیت مکاتب و مراکز رأی‌دهی به نهادهای امنیتی بر می‌گردد. گروه طالبان پیشتر هشداری به  بخش آموزش پرورش کشور از بهر دوری در روند انتخابات داده بودند.

ذبیح الله سادات، معاون سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات، بیان میدارد:- "کارهای تخنیکی مربوط به کمیسیون انتخابات است و کارهای بیرون از حوزه تخنیکی مثل امنیت مربوط به نهادهای مشخص می‌شود".

یادآوری می کنیم، که جدا از مسئله انتخابات دروازه ده‌ها مکتب در بخش‌های از افغانستان به دلیل نامنی از سال ها می‌شود که بسته است و شماری از مکتب ها هم امروز به عنوان جبهه جنگ یا از سوی طالبان یا هم از سوی نیروهای امنیتی استفاده می‌شود.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала