دیدار و گفتگوی زلمی خلیل‌زاد با نخست وزیر پاکستان

© Photo / EK / EKزلمی خلیلزاد
زلمی خلیلزاد  - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
دراین دیدار لیندسی گراهام، سناتور جمهوری‌خواه امریکا نیز حضور داشته است.

به گزارش اسپوتنیک، شاه‌محمود قریشی، وزیر امور خارجه پاکستانابراز داشت که عمران‌خان، نخست وزیراین کشور روز گذشته (22 آگست) درحاشیه نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل درنیویارک، با زلمی خلیل‌زاد، فرستاده ویژه امریکا برای صلح افغانستان ولیندسی گراهام، سناتور جمهوری‌خواه دیدار و گفت‌وگو کرده است.

آقای قریشی می‌گوید که خلیل‌زاد دراین دیدار دربارۀ گفت‌وگو هایش با طالبان، ماهیت این گفت‌وگو ها وانتظارهایی که او درآینده دارد توضیحات داده است.

پس از آن که دونالد ترامپ، رییس جمهور امریکا درواکنش به عدم تعهد طالبان برای کاهش خشونت‌ها و پس از حمله طالبان در شهرکابل که در آن 11 تن به شمول یک سرباز امریکایی جان باخت گفتوگوهای واشنگتن را با این گروه متوقف کرد، این نخستین باری است که خلیل‌زاد دریک نشست رسمی حضور میابد.

ترامپ در تویترش نوشته‌ بود که «یک انفجار در کابل که منجر به کشته‌شدن یک سرباز عالی عالی مان شد و 11تن دیگر زخم برداشتند، من فوری نشست‌ها و مذاکرات صلح را لغو کردم.»

پیش از این، زلمی خلیل‌زاد، فرستادۀ ویژۀ امریکا برای صلح افغانستان در گفت‌وگو با طلوع‌نیوز گفته بود که در اصول با طالبان به توافق رسیده‌است و تصمیم نهایی را دربارۀ توافق صلح با این گروه، ترامپ خواهد گرفت.

این در حالی‌است که پیش از این حکومت افغانستان، خواهان توضیح دربارۀ متن توافق‌نامۀ طالبان با امریکا شده بود.

از سوی دیگر یک هیآت طالبان با مقام‌های چین درآن کشور دیدار و گفت‌وگو کرده است.

سهیل شاهین، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان درقطر می‌گوید که این هیآت نه نفری طالبان به رهبری ملا برادر، معاون سیاسی طالبان بنابر دعوت حکومت چین از آن کشور دیدار کرده ست و دربارۀ تحولات اخیر در روند صلح افغانستان گفت‌وگو کرده اند.

سهیل شاهین درصفحه تویترش نگاشته است که ملا برادر دردیدار با نماینده ویژۀ چین برای افغانستان گفت که طالبان برای حل مسآله افغانستان مذاکرات را انجام دادند وبه یک توافق همه جانبه با امریکا دست یافتند.

به گفته شاهین، ملا برادر هشدار داد اکنون که امریکا از تعهداش عقب می‌گردد پس مسوولیت هرگونه ویرانی و خونریزی به دوش آن کشور است.

پس ازتوقف گفت‌وگوهای امریکا با طالبان ازسوی رییس جمهور ترمپ، هیآتی ازطالبان از روسیه وایران نیز بنا بر دعوت حکومت‌های آن کشورها دیدار کرده است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала