طالبان ترامپ را مسئول دوام ویرانی و خون‌ریزی در افغانستان می دانند

© Sputnik / PMملا عبدالغنی برادر، یکی از رهبران دفتر طالبان
ملا عبدالغنی برادر، یکی از رهبران دفتر طالبان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
ملا برادر، رییس دفتر سیاسی طالبان در قطر در دیدار با مقامات چین گفته است که این گروه با امریکا به یک توافق همه‌جانبه دست یافته بود، اما این که رییس‌جمهور امریکا آن‌را نپذیرفته، مسئولیت ادامه‌ی ویرانی و خونریزی به دوش او (ترمپ) است.

به گزارش اسپوتنیک، به نقل از رسانه های خبری کابل، در ادامه‌ی سفرهای هیأت طالبان به کشورهای منطقه، این بار یک هیأت نُه نفری این گروه به ریاست ملا برادر، رییس دفتر سیاسی طالبان در قطر به چین رفته و با دین شیجو، نماینده‌ی خاص چین برای افغانستان و هیأت همراه او دیدار کرده است.

سهیل شاهین، سخن‌گوی دفتر سیاسی طالبان در قطر روز گذشته در رشته تویتی گفته است که دو طرف در این دیدار در مورد توافق‌نامه‌ی امریکا و طالبان که در نُه دور مذاکره روی آن توافق شده بود، بحث و گفت‌وگو کرده‌اند.

آقای شاهین گفته است که نماینده‌ی خاص چین برای افغانستان توافقنامه‌ی صلح امریکا و طالبان را چارچوب خوب برای راه حل صلح‌آمیز عنوان کرده و از آن حمایت کرده است.

 

تجاوز گروهی طالبان بر یک دختر 8 ساله در تخار - اسپوتنیک افغانستان
تجاوز گروهی طالبان بر یک دختر 8 ساله در تخار

به گفته‌ی شاهین، ملا برادر، رییس دفتر سیاسی طالبان در قطر در این دیدار گفته است که این گروه با امریکا به یک توافق همه‌جانبه دست یافته بود، اما این که رییس‌جمهوری امریکا آن‌را نپذیرفته، مسئولیت ادامه‌ی ویرانی و خونریزی به دوش او [ترمپ] است.

پس از توقف گفت‌وگوهای صلح افغانستان میان امریکا و طالبان، این سومین سفر اعضای دفتر سیاسی طالبان در قطر در دو هفته‌ی گذشته می‌باشد. هیأتی از این گروه پیش از این به روسیه و ایران رفته و با مقام‌های دو کشور دیدار و گفت‌وگو کرده بود.

حکومت افغانستان پیشتر در واکنش به سفر طالبان به روسیه و ایران گفته بود که میزبانی از این گروه خلاف تمام اصول و روابط میان کشورها است.

دونالد ترمپ، رییس‌جمهوری ایالات متحده‌ی امریکا به تاریخ شانزدهم سنبله در رشته تویتی نوشته بود که روند مذاکرات با طالبان را به دلیل کشته‌شدن یک سرباز امریکایی و یازده نفر دیگر در یک حمله‌ی طالبان در کابل متوتف کرده است.

روند مذاکرات امریکا و طالبان آنگونه که زلمی خلیل‌زاد، نماینده‌ی ویژه‌ی وزارت خارجه‌ی امریکا برای صلح افغانستان بیان کرده بود، دو طرف در نُه دور مذاکره که مدت ده ماه زمان را در بر گرفت، در اصول باهم به توافق رسیده بودند.

پس از آن حکومت افغانستان گفته بود که مذاکرات امریکا و طالبان به دلیل ادامه‌ی خشونت‌ها و جنگ جاری طالبان در برابر مردم افغانستان متوقف شده است. گروه طالبان نیز اعلام کرده بود که متوقف‌کردن این مذاکرات، بیانگر تزلزل امریکا در تعامل سیاسی است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала