مجلس از اعزام هیات برای بررسی وضعیت جلریز امتناع ورزید

© Photo / ارگ مجلس از اعزام هیات برای بررسی وضعیت جلریز امتناع ورزید
 مجلس از اعزام هیات برای بررسی وضعیت جلریز امتناع ورزید  - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
مجلس نمایندگان افغانستان از اعزام هیات برای بررسی وضعیت امنیتی ولسوالی جلریز میدان وردک امتناع ورزید.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از رسانه ها، مجلس نمایندگان افغانستان پس از آن از اعزام هیات برای بررسی وضعیت امنیتی ولسوالی جلریز میدان وردک امتناع ورزید که دو تن از نمایندگان در نشست امروز مجلس (دوشنبه، اول میزان) دو طرف قضایای جلریز را متهم به تفرقه افگنی کردند.

شاهراه میدان وردک- بامیان از چند سال به این طرف شاهد گروگان گیری‌ها و قتل‌های پی هم مسافران بوده و از دو روز به این طرف، طالبان مسلح حملات تهاجمی را بر مرکز ولسوالی جلریز آغاز کرده و گفته می‌شود که جنگ و درگیری هنوز هم در اطراف این ولسوالی ادامه دارد.

در همین حال، خان محمد وردک یکی از نمایندگان ولایت میدان وردک در نشست امروز مجلس نمایندگان فرمانده علی پور را به دامن زدن به اختلافات قومی میان اقوام پشتون و هزاره در ولسوالی بهسود میدان وردک که نزدیک به ولسوالی جلریز است متهم کرد.

انتقاد نمایندگان مجلس افغانستان از وجود فساد در کمیسیون تدارکات ملی - اسپوتنیک افغانستان
انتقاد نمایندگان مجلس افغانستان از وجود فساد در کمیسیون تدارکات ملی

آقای وردک گفت، علی پور حدود 10 تن از انجنیران پشتو زبان که در پروژه‌های انکشافی دو ولسوالی بهسود کار می‌کردند را به گروگان گرفته است.

او علی پور را یک فرمانده غیر مسوول خواند و افزود که اقدامات گروگان گیری او سبب ایجاد تفرقه میان دو قوم هزاره و پشتون در میدان وردک شده است. آقای خان از مجلس خواست که با اعزام یک هیات قضیه گروگان گیری انجنیران را بررسی کند.

اما؛ مهدی راسخ نماینده دیگر میدان وردک اظهارات آقای خان را تعجب آور خواند و گفت که علی پور به عنوان فرمانده خیزش‌های مردمی در دو ولسوالی بهسود از منافع مردم، تاسیسات دولتی و موسسات حفاظت می‌کند.

راسخ گفت: "متاسفانه حساسیتی که در برابر خیزش‌های مردمی در میدان وردک وجود دارد در برابر طالبان وجود ندارد؛ طالب نماهای محلی در منطقه جلریز از ده روز به این طرف 6 عضو خانواده‌ام را به گروگان گرفته‌اند."

او با اشاره به این که دولت مرکزی مقصر اصلی نا امنی در ساحه محدود شاهراه میدان وردک- بامیان در منطقه جلریز است، افزود که او حاضر است تا امنیت هیات مجلس برای بررسی وضعیت جلریز را به دو ولسوالی بهسود ضمانت کند؛ اما دوستانی که ادعا دارند، حاضر به چنین کاری هستند؟

در همین حال، امیرخان یار معاون دوم مجلس ضمن امتناع از فرستادن هیات برای بررسی وضعیت جلریز از بزرگان منطقه خواست که با در نظرداشت حفظ وحدت میان اقوام مشکلات موجود را در میان خودشان حل کنند.

به گفته وی، تلاش‌های محلی برای حل مشکل بهتر از هیات‌های رسمی نتیجه می‌دهد و دو طرف ماجراهای جلریز میدان نیز باید اینگونه حل شود.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала