سخنان خلص ترامپ به چه معنی است

© REUTERS / Joshua Robertsسخنان خلص ترامپ به چه معنی است
سخنان خلص ترامپ به چه معنی است - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
پنجاه هزار روانشناس قطعنامه را امضا کرده که رئیس جمهور امریکا را مریض روانی اعلام میدارد.

براین گالاهر (BRIAN GALLAGHER) در مطلب منتشره در نشریه Nautilus (امریکا) می نویسد، دو سال قبل من با تعجب اگاهی یافتم كه شركت كنندگان در بحث تحت عنوان "مطبوعات و رئیس جمهور ترامپ" كه در فاکولته ژورنالیزم پوهنتون کلمبیا برگزار شده بود، به موضوع ناراحتی های روانی تماس نگرفتند. یک هفته قبل، در یک کنفرانس روان شناسی در ییل، ​​گروهی از شرکت کنندگان اعلام کردند که ترامپ " بیماری روانی خطرناک" دارد. جیمز گیلیگان (James Gilligan)، استاد پوهنتون نیویورک که با قاتلان و تجاوزگران کار می کرد، گفت: « کارشناس بودن در باره خطرات یا نیم قرن مصروف بودن در این موضوع، طوریکه من این کار را کرده ام، ضروری نیست، تا فهمید که این شخص چقدر خطرناک است».

واکنش چهره های سیاسی افغان به سخنان اخیر دونالد ترامپ - اسپوتنیک افغانستان
واکنش چهره های سیاسی افغان به سخنان اخیر دونالد ترامپ

وقتی بحث در کنفرانس آغاز شد، من بسوی میکروفون رفتم و این را یادآوری کردم و این سوال را پرسیدم که آیا خبرنگاران در ماه های آینده به وضعیت ذهنی رئیس جمهور ترامپ توجه بیشتری مبذول خواهند کرد یا خیر. یکی از شرکت کنندگان، کارولین رایان (Carolyn Ryan) که به صفت مدیر مسوول ارشد در «نیویورک تایمز» کار میکند، ابراز تردید کرد. وی خاطرنشان نمود که این روزنامه برخی مطالب را منتشر کرده، جای که این نگرانی را ابراز شده است، اما در باره افشای این موضوع توسط خبرنگاران برخورد محتاطانه نمودم. رایان گفت نوشتن در باره چنین موضوع  تجارت سیاسی خطرناک است. یکی دیگر از شرکت کنندگان، مت بایMatt Bai) ، خبرنگار سایت خبری Yahoo! ، اظهارات طبیبان روانی را محکوم کرد و آنها را "ایدئولوژی خواند که خود را علم وانمود می کند ".

ترامپ اولین رئیس جمهور نیست که توجه روانشناسان را به خود جلب می کند. در سال 1964، مجله «فاکت» نظرسنجی را در بین روانشناسان انجام داد که آیا بری گلد واتر(Barry Goldwater)  از نظر روانی برای کار به عنوان رئیس جمهور مناسب است یانه. او را بیش از هزار روانشناس با مشخصات "فاسد"، "احساساتی" ، "اسکیزوفرنی سودایی" – تقدیر نمودند. گلد واتر به محکمه شکایت کرد و آنها را به افترا متهم کرد و دوسیه را برد. در پاسخ، انجمن روانشناسان امریكا در سال 1973 «قواعد اخلاقی» گلد واتر را در مجموعه قوانین اخلاقی خود شامل ساخت و تشخیص بدون معاینه شخصی بیمار و بدون کسب اجازه در باره بحث عمومی درباره نتایج را ممنوع اعلام كرد.

"سخنان ترامپ در سرحد جنون"

ایوان اسنوس (Evan Osnos) در هفته نامه «نیویورکر» پس از کنفرانس نوشت: "اما انچه که به ترامپ مربوط میگردد، این قاعده از طرف دوکتوران امراض روانی و روانشناسان بارها نقض شده است." مقاله وی تحت عنوان "چگونه می توان ترامپ را برکنار کرد" نشان می دهد که برای فهم افکار ترامپ، نیازی به مطالب ژورنالیستیکی مغرضانه و تأیید نشده درباره وضعیت روحی وی نیست. اسنوس خاطرنشان می کند که بیش از پنجاه هزار طبیب امراض روانی قطعنامه را امضا کرده که براساس مشاهدات گسترده، اظهار داشته که ترامپ تکلیف روانی دارد. به نظر آنها، وی تکلیف بسیار جدی دارد، تا به مثابه رئیس جمهور ایفای وظیفه نماید، او را باید مطابق تصحیح 25 قانون اساسی مستعفی ساخت که در بخش چهارم آن گفته میشود که رئیس جمهور را میتوان برکنار ساخت، اگر ارگان تعیین شده توسط کانگرس معلوم کند که او "قادر به انجام وظایف و کار طبق وظایف پیش بینی شده مقام نیست".

دونالد ترامپ روسیه را رقیب بالقوه نامید - اسپوتنیک افغانستان
دونالد ترامپ روسیه را رقیب بالقوه نامید

 اسنووس نوشت که نه تنها طبیبان امراض روانی دلایل جدی برای نگرانی دارند:

همکار علمی پوهنتون پرینستون، بروس بلر (Bruce Blair)، که در باره برنامه علوم و امنیت جهانی کار می کند، به من گفت که اگر ترامپ افسر نیروی هوایی می بود که به نوعی با سلاح های هسته ای ارتباط می داشت، مجبور بود برنامه قابلیت اطمینان کارمندان را سپری نماید که 37 سوال در مورد وضعیت مالی، بی ثباتی عاطفی و وضعیت جسمی دارد. (سوال 28: چند بار شما عصبانی میشوید؟) تا جای که به ما معلوم است، ترامپ در آستانه این همه چیز قرار دارد، اما رئیس جمهور از همه چیز رهایی می یابد.

دونالد ترامپ با مقام های امریکایی درباره موضوع صلح افغانستان دیدار می کند - اسپوتنیک افغانستان
دونالد ترامپ با مقام های امریکایی درباره موضوع صلح افغانستان دیدار می کند

 کاستی های استفاده از چنین عبارات و کلمات چیست؟ "خوب، کاستی بزرگ این است که این فریب است. جهان پیچیده است. در آن همه چیز خیلی ساده نیست. نیروهای زیادی وجود دارند که همزمان با یکدیگر در تعامل قرار دارند که به ساده گی توضیح و حل شده نمی توانند. طی بیش از 20 سال کار علمی من معتقد شدم: در صورت تحقیق دقیق هر نظریه ساده و ظریف که توسط دانشمندان ارائه شده، معلوم میشود که حقیقت به هیچ وجه چنین ساده و ظریف نیست. آن مغشوش و کثیف به نظر می رسد  که به آرامش قابل پذیرش نیست.

سدیوی گفت، با توضیح نمودن پیچیدگی جهان تا سطح گفتار بدوی، ما در ماهیت امر «درمورد منشای این جهان دروغ می گوییم».

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала