کشته و زخمی شدن 18هزار غیر نظامی در یک سال گذشته در افغانستان

© Sputnik / JAKافغانستان
افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
مرکز فرماندهی عمومی و اداره حالات عاجل وزارت صحت عامه آمار درشتی از تلفات غیر نظامیان را درنزدیک به دوازده ماه گذشته به ثبت رسانیده است.

به گزارش اسپوتنیک، وزارت صحت عامه ازثبت بیش از 18 هزار کشته و زخمی در رویدادهای هراس افگنانه در جریان یک سال گذشته خبر می دهد.

مرکز فرماندهی عمومی و اداره حالات عاجل وزارت صحت عامه می‌گوید که در نزدیک به دوازده ماه گذشته خشونت ها و رویدادهای هراس افکنانه ، جان بیش از سه هزارو 300 غیرنظامی را گرفته اند و بیشتر از 14 هزار و 600 زخمی  به جا گذاشته اند.

بربنیاد آمارهای این مرکز ،از هفتم ماه میزان سال گذشته هجری خورشیدی تا اول ماه میزان سال روان بیش ازهژده هزاروپنج صدو هفتاد ونه کشته وزخمی از رویدادهای هراس افگنانه درسراسر افغانستان دراین مرکز ثبت شده اند.

 ایجاد کمیته ارزیابی تلفات افراد غیرنظامی در افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
ایجاد کمیته ارزیابی تلفات افراد غیرنظامی در افغانستان

میر لیث مصطفی، رییس رسیدگی به حوادث غیر مترقبه وزارت صحت عامه، گفت: «در سی و چهار ولایت سیستم ما فعال است و از همین ولایت ها ارقام را جمع آوری می کنیم توسط فوکل پاینت های ما، و سیستم طوری ترتیب شده که وقتی ارقام وریفای میشه در سیستم وارد می شود.»

از ثبت 651 کشته و بیش از چهار هزار و 100 زخمی در نتیجه انفجارها نیز گزارش شده است.

در این میان 902 کودک و 152 زن نیز شامل هستند.

ولایت های چون بغلان، کندز، ننگرهار، هلمند و کنر با بیشترین تلفات غیرنظامیان در صدر جدول آمارهای این مرکز و بامیان، پکتیا، دایکندی و بلخ  کمترین آمارتلفات غیرنظامیان را دارند.

اما آن چه که  با واکنش کمیسیون مستقل حقوق بشر روبه رو شده تلفات غیرنظامیان  در عملیات ها و حملات هوایی نیروهای امنیتی کشور ونیروهای خارجی است.

عبدالشکور مشکور، کمیشنر کمیسیون مستقل حقوق بشر، گفت: «تلفات ملکی در حملات نیروهای امنیتی هم متاسفانه صورت می گیرد که ما شاهد این بودیم در سعید اباد ولایت میدان وردک و ولایت ننگرهار خوگیانی».

وزارت های امور داخله ودفاع ملی ازتلاش ها برای جلوگیری از تلفات غیرنظامیان  در عملیات‌های نظامی خبر می‌هند.

روح الله احمدزی، سخنگوی وزارت دفاع ملی، می گوید: «نیروهای امنیتی و دفاعی سخت می کوشند که متوجه جان افراد ملکی باشند و به آن ها آسیب نرسد».

نصرت رحیمی، سخنگوی وزارت داخله نیز ابراز داشته: «هرگاه از سوی نیروهای امنیتی اشتباهن به غیر نظامیان تلفات وارد شده ما آن را برسی کردیم و کسی که تعلل کرده باشد برخورد جدی می شود».

سازمان ملل متحد نیز درگزارش اخیرش تلفات غیرنظامیان را درجنگ افغانستان نگران کننده گفته است و ازطرف های درگیر جنگ خواسته است که برای کاهش این تلفات تدابیر لازم را روی دست گیرند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала