رد تصورات غلط در مورد سرطان

© Depositphotos.com / MilanMarkovic رد تصورات غلط در مورد سرطان
 رد تصورات غلط در مورد سرطان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
پیروی از یک شیوه سالم زندگی در جلوگیری از انواع خاصی از سرطان ها کمک می کند. با این حال، همه توصیه ها مفید و مورد تأیید علمی نیستند.

 به گزارش اسپوتنیک، امروزه با توجه به پیشرفت علم پزشکی بسیاری از سرطان‌ها قابل پیشگیری و درمان هستند. اما هنوز تفکرات و باورهای غلطی در مورد سرطان وجود دارد که در بین مردم عادی نیز بسیار تکرار می‌شود. در این مطلب سعی داریم تا شما را با بعضی از این باورهای غلط آشنا کنیم.

  •  استفاده همیشگی از دئودورانت ها

اگرچه رابطه خاصی بین مصرف آلومینیوم و بروز سرطان پستان موجود است، اما هنوزاین فرضیه اثبات نشده. محققان در بیماران مبتلا به سرطان پستان دریافتند که در ترشحات پستان بیماران ، سطح آلومینیوم نسبت به زنان سالم بالاتر است، اما هنوز این سؤال مطرح است که آیا این فلز باعث بیماری می شود ویا اینکه آلومینیوم در نتیجه سرطان تجمع می یابد. نتایج آزمایشات روی حیوانات، نظریه دومی را ثابت کرد.

پیشرفت انقلابی در درمان سرطان  حاصل شد - اسپوتنیک افغانستان
پیشرفت انقلابی در درمان سرطان حاصل شد
دلیلی که برخی از افراد حاضرند قیمت بالایی برای خرید دئودورانت های طبیعی all-natural deodorant پرداخت کنند موجد مواد تشکیل دهنده سرطان زا در دئودورانت های سنتی و اجتناب از عوارض احتمالی است. آلومینیوم و پارابن دو ماده شناخته شده در بین مردم هستند ولی تعداد کمی از افراد لیست کامل مواد سرطان زای موجود در دئودورانت ها را می شناسند.

  • سبزی پالک

این که می گویند انجماد، سبزی پخته یا خام را سرطانزا می کند، صحت دارد؟ از آنجا که نگهداری پالک در فریزر، احتمال تبدیل نیترات به نیتریت و تشکیل ترکیب سرطانزای نیتروزآمین را زیاد می کند، اتحادیه اروپا در این زمینه آزمایشاتی انجام داده و به این نتیجه رسیده است که مقدار نیتروزآمین ایجاد شده در اسفناج منجمدشده نگران کننده نیست، اما توصیه این است سبزی پالک بهتر است به صورت فصلی و تازه مصرف شود.

اما پس از پخت و پز، سبزی پالک را باید به سرعت سرد کرده و در ظروف بسته در یخچال نگهداری شود. با این روش درمانی می توان دوباره آن را گرم کرد.

  • سینه بند تنگ و سخت

آیا انواع جدید سرطان بوجود آمده میتوانند؟  - اسپوتنیک افغانستان
آیا انواع جدید سرطان بوجود آمده میتوانند؟
چند سال پیش، اطلاعات نگران کننده در یک کتاب منتشر شد: سینه بند بیش از حد تنگ ، خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهد. این نظریه مطرح شد که سینه بندهای محکم می تواند عروق لنفاوی را مسدود کند و این باعث می شود شستشوی سموم متابولیک غیرممکن شود. گفته می شد که سینه بند تنگ گردش خون طبیعی در این عضو مهم بدن زنان را مختل می سازد و در نتیجه ریسک سرطان سینه بالا می رود.

مرکز تحقیقات سرطان آلمان  توضیح داد: "پوشیدن سینه بند  آزاد و یا تنگ، بر خطر ابتلا به سرطان پستان هیچگونه تأثیر نمی گذارد، بنابر این برای دفاع از خود در برابر سرطان، نباید از پوشیدت سینه بند انکار کرد.

  • استرس

شواهد رو به افزایش نشان می‌دهند که استرس مزمن به واسطه اختلال در سیستم ایمنی می‌تواند بر خطر سرطان و پیشرفت بیماری اثرگذار باشد.

 استرس مزمن اثر منفی بر سلامت بدن انسان دارد. این شرایط می‌تواند موجب التهاب و بیماری کاردیومتابولیک شود. استرس می‌تواند به بروز سرطان نیز منجر شود. مطالعات پیشین نشان داده‌اند که استرس می‌تواند پیشرفت سرطان را تسریع و نتایج حاصل از بیماری را وخیم‌تر کند.

اما آیا استرس می‌تواند دلیل اصلی سرطان باشد؟ بنا بر گزارش مؤسسه ملی سرطان ، در حال حاضر مطالعات کمی ارتباط مستقیم بین سرطان و استرس را تأیید کرده‌اند اما برخی عوامل وجود دارند که خطرات سرطان و استرس را به هم پیوند می‌دهند.

 مصرف قند مهم ترین عامل ابتلا به انواع سرطان  - اسپوتنیک افغانستان
مصرف قند مهم ترین عامل ابتلا به انواع سرطان
استرس مزمن و پریشانی، مسیرهایی که از تولید هورمون‌های استرس را پشتیبانی می‌کنند، به روشی که بدن انسان به واقع برای آن طراحی نشده است، فعال می‌کند.

از سوی دیگر شواهد روزافزون نشان می‌دهند که کاهش استرس می‌تواند به بهبود کیفیت زندگی و بقا برای بیماران مبتلا به سرطان کمک کند. در همین راستا، اقداماتی مانند انجام یوگا، تمرینات تنفس عمیق، مدیتیشن و ذهن آگاهی را می‌توان مد نظر قرار داد.

  • واکسن ضد ایدز

ویروس های پاپیلومای انسانی (HPV) در ایجاد سرطان دهانه رحم، سرطان دستگاه تناسلی و سرطان دهان و گلو نقش دارند. واکسیناسیون علیه این ویروس ها موجود است که برای دختران و پسران 9 تا 14 ساله توصیه می شود.

بلافاصله پس از انتشار واكسن در اینترنت ، این نگرانی ها آغاز شد كه واكسن می تواند باعث ایجاد سرطان شود .

 مرکز تحقیقات سرطان آلمان اعلام کرد: "این واکسن نمی تواند باعث سرایت ایدز و یا ابتلا به سرطان شود.

  •  قهوه

آیا قهوه خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهد؟ به نظر می رسد حداقل در نگاه اول شک و تردید های موجود است. هنگام سرخ کردن دانه های قهوه، آکریلامید که در آزمایشات در نزد حیوانات منجر به سرطان شد، آزاد می شود . با این حال، این بدان معنا نیست که در رابطه با انسان نیز عین مسأله رُخ دهد.

 یافته‌های پژوهش های تازه نشان داده است که امکان دارد قهوه برای سلامت انسان مضر نیز باشد و نوشیدن دو پیاله یا بیشتر قهوه یا چای د هرچند پیش از این پژوهش‌های دیگر از موثریت چای برای جلوگیری از ابتلا به بیماری گلوکوما یا آب سیاه چشم خبر داده و به همین سان، نوشیدن قهوه برای کاهش خطر ابتلا به برخی سرطان‌ها از جمله سرطان پستان موثر عنوان شده بود.

  • جراحات و کبودی

داروی ضد سرطان سرانجام پیدا شد ؟ - اسپوتنیک افغانستان
داروی ضد سرطان سرانجام پیدا شد
در هومیوپاتی یا ناتوروپاتی بسیار اعتقاد بر این است که "آسیب دیدن غدد" می تواند در بروز سرطان نقش داشته باشد. اما در قرن حاضر این نظریه نیز غلط ثابت شد.

 هنوز هیچ مدرکی مبنی بر کبودی، برآمدگی، خونریزی و سایر آسیب های غدد که موجب سرطان شده باشند، وجود ندارد.

با این حال ، دو استثنا موجود است: لنفودم کهنه، که در آن بافت غده لنفاوی به گونه  مزمن آسیب دیده باشد که این امر به منجر به اصطلاح لنفانگایوسارکوم می شود و همچنین زخم های سوختگی ضعیف که با روش های مدرن درمان نشده اند.

  •  تلفن های همراه

  یکی از معروفترین تفکرات غلط در مورد سرطان این است که تلفن‌های همراه می‌توانند موجب ابتلاء به سرطان در مغز شوند. حقیقت این است که تلفن‌های همراه در بعضی موارد می‌توانند به تشکیل تعدادی از تومورهای کمیاب در مغز کمک کنند، اما این باور کلی که استفاده از تلفن همراه می‌تواند به ابتلاء به سرطان منجر شود صحت ندارد.

هنگام استفاده از تلفن همراه ، تشعشع برقی با فرکانس بالا ایجاد می شود. امروزه ثابت شده است که این نوع تابش به اندازه کافی قوی نیست که مستقیماً باعث ایجاد اتمها و مولکول ها شود.

 با این حال،  خطر های دیگر به اندازه کافی موجود است، زیرا گاهی اوقات مدت زمان طولانی برای رشد سرطان لازم است ، و مطالعات انجام شده تاکنون نمی توانند خطرات طولانی مدت را ارزیابی کنند. بنابراین آژانس بین المللی تحقیقات سرطان در سازمان جهانی بهداشت (IARC)  زمینه های الکترومغناطیسی با فرکانس بالا و ارتباط تلفن های سیار و همراه را در رشد و بروز احتمالی سرطان رد نمی کند.

پس سوال اینجاست که آیا سرطان از اثر تابش اشعه تلفن همراه به وجد آمده می تواند یا خیر؟  

   گوند زیگلبرگر از دفتر فدرال حفاظت از تشعشعات،  اخیرا در مصاحبه با خبرگزاری DPA گفت:ما هیچگونه شواهدی مبنی بر اینکه تلفن های هوشمند با رعایت استانداردهای بین المللی می توانند باعث سرطان شوند در اختیارنداریم.  

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала