پژوهشگران: کابل نباید دوباره در گفت‌وگوها صلح کنار گذاشته شود

© Photo / FB / AUAFپژوهشگران: کابل نباید دوباره در گفت‌وگوها صلح کنار گذاشته شود
پژوهشگران: کابل نباید دوباره در گفت‌وگوها صلح کنار گذاشته شود - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
شماری از پژوهشگران بخش صلح و جنگ و استادان دیپلماسی دانشگاه های بیرونی می گوید که اگر قرار است که مذاکرات صلح میان امریکا و طالبان از سرگرفته شود، کنار گذاشته شدن کابل از مذاکرات صلح پیامدهای منفی دارد.

به گزارش اسپوتنیک، به نقل از طلوع نیوز، نشستی زیر نام روندصلح افغانستان – راهی در پیش» در دانشگاه امریکایی – افغانستان- امروز از سوی شماری پژوهشگران و استادان دانشگاه در کابل برگزار شد، در باره صلح و جنگ گفتگو کردند.

عطا محمد نور، رئیس اجراییه حزب جمعیت اسلامی افغانستان در نشست بین‌الافغانی در مسکو - اسپوتنیک افغانستان
عطامحمد نور: با سخنرانی از پشت تربیون ها هرگز به صلح نخواهیم رسید

به باور این پژوهشگران، نبودی آتش بس سراسری ، دخیل ساخته‌نشدن کشورهای منطقه و دولت افغانستان، در گفتگوهای صلح میان امریکا و طالبان، از جمله کمبودهای روند صلحی بود که از سوی دونالدترامپ رئیس جمهور امریکا متوقف شد.

ویلیم مالی، استاد دیپلماسی در یکی از دانشگاه‌های بیرونی گفت:

"در روند صلح نباید تلاش شود که حکومت افغانستان کنار گذاشته شود؛ زیرا این کار به معنای ضربه زدن به تمامی تلاش‌های بیست سال اخیر برای داشتن یک نظم قانونی در افغانستان خواهد بود. نابود سازی این نظم برای مردم افغانستان ‍‍پیامدهای ناخوش‌آیندی خواهد داشت. نکتۀ دوم این‌که اگر قرار باشد در آینده روندی آغاز گردد، باید کاملأ واقعی باشد و اوضاع منطقه در آن در نظر گرفته شود".

رئیس جمهور امریکا درست سه هفته پیش گفتگوهای صلح میان امریکا و طالبان را به خاطر کشته شدن یک سرباز این کشور در کابل متوقف ساخت.

برخی از پژوهشگران خواهان از سرگیری مذاکرات صلح میان امریکا و طالبان شدند.

سفیر پیشین امریکا از اشتباه بزرگ امریکا در گفتگوهای صلح پرده برداشت - اسپوتنیک افغانستان
سفیر پیشین امریکا از اشتباه بزرگ امریکا در گفتگوهای صلح پرده برداشت

عمر صدر، پژوهشگر و نویسنده در این باره بیان داشت: نخست از همه، گفت‌وگوها باید دربرگیرندۀ حکومت افغانستان نیز باشند. این ناممکن نیست. دوم این‌که باید بخش‌هایی از توافق‌نامه به‌گونه‌یی نباشند که اول نیروهای خارجی بیرون شوند و سپس طالبان به آتش‌بس تن در دهند، یعنی طالبان باید آتش‌بس سراسری را پیش از خروج بپذیرند.

حبیبه سرابی، معاون شورای عالی صلح نیز که در این نشست حضور داشت، افزود: «فکر می‌کنم که امریکا باید اجماع منطقه‌یی را ایجاد کند و برای ایجاد این اجماع  به حکومت افغانستان کمک نماید. حکومت افغانستان باید در گفت وگوهای صلح سهیم باشد، بی‌شمولیت حکومت افغانستان، روند صلح برای مردم افغانستان نخواهد بود بل روندی خواهد بود که در پایان به ما سودی نخواهد رسانید.

این در حالی که حکومت افغانستان نیز هفته گذشته اعلام کرد که تمامی تلاش هایش را برای صلح متوقف ساخته است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала