روند رای‌دهی انتخابات ریاست جمهوری افغانستان رسما آغاز شد

© Photo / IEC / IECانتخابات پارلمانی در افغانستان
انتخابات پارلمانی در افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
روند رای‌دهی انتخابات ریاست جمهوری افغانستان، به‌گونه رسمی از سوی رییس و مسوولان کمیسیون انتخابات در ليسه زرغونه شهر کابل، آغاز شد.

به گزارش اسپوتنیک، کمیسیون انتخابات اعلام کرده است که روند رای‌دهی انتخابات ریاست جمهوری در سراسر کشور از ساعت 7 صبح آغاز و تا 4 بعد از ظهر ادامه خواهد داشت.احتمال می‌رود که این روند برای چند ساعت نیز تمدید شود.

این روند با تاخیر نزدیک به نیم ساعت در شهر کابل آغاز شد و از ولایات نیز گزارش شده که بسیاری از مراکز با تاخیر باز  شده‌اند.

قرار است در حدود نُه میلیون تنی که برای شرکت در این انتخابات ثبت نام کرده‌اند، تا ساعت سه پس از چاشت امروز، به نامزدان مورد علاقۀ شان رأی بدهند.

در انتخابات این دور ریاست‌جمهوری، هژده تن به شمول رییس‌جمهور غنی و عبدالله عبدالله، ریاست‌اجراییه نامزد کرده بودند، اما حنیف اتمر، نورالحق علومی، شیدا محمد ابدالی، زلمی رسول و محمد ابراهیم الکوزی انصراف داده‌اند.

این انتخابات، زیر تدابیر ویژۀ امنیتی برگزار شده‌است و در حدود 72 هزار نیروی امنیتی مأمور تأمین امنیت این روند شده‌اند.

نهادهای امنیتی، اعلام کرده‌اند که این نیروها از چندین ساعت پیش از آغاز روند رأی‌دهی در حالت «احضارات درجه یک» قرار گرفته‌اند.

این انتخابات در نزدیک به 5 هزار مرکز رای دهی در 34 ولایت کشور برگزار می‌شود. بر اساس معلومات کمیسیون انتخابات، نزدیک به 10 میلیون نفر واجدالشرایط رای دهی در این انتخابات شناخته شده‌اند.

کمیسیون انتخابات اعلام کرده است که "از آنجاییکه نام‌ها اشخاص فوق الذکر در ورق رای دهی چاپ شده است بناء از رای دهندگان محترم در سراسر کشور تقاضا می‌گردد تا آرای شان به اشخاص فوق‌الذکر استعمال ننموده و برای کاندیدی دیگر مورد نظرشان استعمال نمایند. زیرا آرای این اشخاص محاسبه نخواهد شد."

محمداشرف غنی رییس جمهور؛ داکتر عبدالله عبدالله رییس اجرایی و رحمت الله نبیل رییس پیشین امنیت از نامزدان پیشتاز این انتخابات اند.

کمیسیون مستقل انتخابات، به منظور تأمین شفافیت در این انتخابات از دستگاه‌های شناخت بایومتریک کار می‌گیرد و رأی‌دهنده‌گان مجبور اند اطلاعات شان را به‌شمول تصویر، در این دستگاه‌ها ثبت کنند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала