رای دهی ریاست جمهوری افغانستان در انفجارات و حضور پائین صورت گرفت

© Photo / IEC / IECرای دهی ریاست جمهوری افغانستان در انفجارات و حضور پائین صورت گرفت
رای دهی ریاست جمهوری افغانستان در انفجارات و حضور پائین صورت گرفت - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
نتائیج اولیه انتخابات ریاست جمهوری افغانستان در تاریخ 19 اکتوبر و نتائیج نهایی – در تاریخ 7 نوامبر اعلان میگردند. در عین حال یک نتیجه همین اکنون معلوم است: هرکسی که به صفت رئیس دولت انتخاب گردد، جنگ در کشور ادامه خواهد یافت.

از جمله 15 نامزد راجسترشده ، رئیس جمهور فعلی اشرف غنی و عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه بیشترین چانس موفقیت در انتخابات دارند. طبق معمول در افغانستان، هر دو به گروه های قومی متکی هستند. غنی در میان پشتون ها طرفداران زیادی دارد و عبدالله در بین تاجکان. در آخرین انتخابات ریاست جمهوری، جارو جنجال بین آنها پیرامون پیروزی در دور اول با یک سازش ناپایدار به پایان رسید. آنها دو پست عالی را بین خود تقسیم کردند.

و اکنون، طبق نظرسنجی ها، آنها تقریباً تعداد برابر آرا دارند.

گلبدین الدین حکمتیار سابقه دار نهضت اسلامی، رهبر حزب اسلامی افغانستان که علیه سربازان شوروی جنگیده، می تواند در اختلاف دو نامزد مداخله کند. از نقطه نظر تئوریکی، رحمت الله نبیل، رئیس سابق امنیت ملی نیز چانس دارد. اگر حكمتيار - احتمالاً نامناسب ترين نامزد رياست جمهوري برای امريكا می باشد، پس نبيل - برعكس مناسب تر است، به خاطری که او به مثابه سیاستمدار طرفدار امريكا و وابسته نزدیک با CIA شهرت دارد.

اشتراک نزدیک به 2 میلیون رای دهنده در انتخابات ریاست جمهوری افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
اشتراک نزدیک به 2 میلیون رای دهنده در انتخابات ریاست جمهوری افغانستان

رایدهی که در تاریخ 28 سپتمبر صورت گرفت، سومین تلاش برای انتخاب رئیس جمهور کشور در سال جاری است. ابتدا، انتخابات باید در تاریخ 20 اپریل و سپس – در تاریخ 20 جولای - برگزار میشد. و بالاخره، رای گیری صورت گرفت. دلیل اصلی اینکه مقامات افغانستان مجبور شدند، انتخابات را دو بار به تعویق بیندازند، از بین نه رفته است. طالبان (ممنوع در روسیه)، مانند گذشته، تهدید کرده بودند که انتخابات را با زور مختل می کنند. شبه نظامیان تا حد زیادی تهدیدات شان در در عمل پیاده کردند. حملات تروریستی در جریان انتخابات انجام شد. خونین ترین آنها در 17 سپتمبر در شهر چاریکار بود، هنگامی که یک بمبگذار انتحاری با موترسایکل خود را در بین جمیعت که به نفع اشرف غنی گردهم آمده بود، منفجر ساخت که در نتیجه 24 نفر کشته و ده ها نفر دیگر زخمی شدند.

در روز انتخابات، حداقل 32 نفر در اثر حملات به مراکز رای گیری کشته شدند. احتمالاً اوج خشونت ها هنوز پایان نیافته است: هنگام انتقال صندوق های رایدهی از مناطق کوهستانی دورافتاده جهت شمارش آرا، نیز خون ریخته خواهد شد.

غنی: انتخابات امتحانی است برای فنا و بقای نظام ریاست جمهوری در افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
غنی: انتخابات امتحانی است برای فنا و بقای نظام ریاست جمهوری در افغانستان

مقامات کابل به خوبی می دانستند که این انتخابات به کشته شدن ده ها تن و حتی صدها نفر از مردم ملکی منجر خواهند شد، اما با وجود این تصمیم گرفتند که دیگر نمی توانند آنها را به تعویق اندازند. به گفته ارکادی دوبنوف متخصص در باره آسیای میانه، عامل که باعث شده رئیس جمهور غنی به برگزاری انتخاب حاضر گردد، وقفه غیرمنتظره در مذاکرات صلح بین امریکایی ها و طالبان بود که در پایتخت قطر، دوحه انجام می شد و قرار بود با امضای موافقت نامه به پایان برسد. میخواهیم یاداوری نمائیم که مذاکرات صلح در 8 سپتمبر به ابتکار دونالد ترامپ رئیس جمهور امریکا متوقف شدند. وی در تویتر خود راجع به امتناع از گفتگو با طالبان به دلیل حمله تروریستی در کابل قبل از سفر رهبران آنها به ایالات متحده که منجر به کشته شدن یک سرباز آمریکایی شد، نوشته بود.

دوبنوف به «نی زاویسیمایا گازیته» گفت:« "اگر مذاکرات قطع نمی شد، آنگاه موافقت نامه صلح عقد می شد و انتخابات معنای خود را- حداقل برای رئیس جمهور فعلی افغانستان - از دست می داد. اصلاً، چانس ماندن وی در رأس قدرت این کشور بسیار کم است، حتی اگر وی در جریان رای گیری فعلی هم برنده شود. وی خاطرنشان می سازد که اگر توافق با طالبان عقد شود، قدرت در این کشور تغییر خواهد کرد.

بیش از 2 هزار مرکز رای‌دهی در انتخابات ریاست جمهوری افغانستان مسدود خواهد بود - اسپوتنیک افغانستان
بیش از 2 هزار مرکز رای‌دهی در انتخابات ریاست جمهوری افغانستان مسدود خواهد بود

رای گیری 28 سپتمبر با حضور بسیار کم شرکت کنندگان برگزار شد. کانال تلویزیونی طلوع گفت که در ساعت 16.40 فقط 2 میلیون از بیش از 9 میلیون رای دهنده برای انجام وجیبه وطنی شان به مراکز رای دهی آمده بودند. علاوه بر این، کمیسیون مستقل انتخابات کشور اعلام کرد که ارتباط با تقریباً 1000 مرکز را از دست داده است.

دوبنوف گفت:« به احتمال زیاد حضور شرکت کنندگان تا 20٪ افزایش خواهد یافت، اما فکر می کنم که در واقعیت بیش از 10٪ نخواهد بود». در عین حال، کارشناسان معتقدند که انتخابات برگزار شده شناخته خواهند شد. دور دوم هم مستثنی شده نمی تواند که در آن احتمالاً حکمتیار شرکت نخواهد کرد. روز یکشنبه، او این انتخابات را "کثیف ترین و شرم آور ترین انتخابات در تاریخ" خواند. حکمتیار "دو تیم دولتی" عبدالله و غنی را به سوءاستفاده از اختیارات و استفاده بی شرمانه از منابع اداری متهم کرد. او ارقام که از مراکز رای دهی رسیده و توسط کمیسیون مستقل انتخابات اعلام شده، ساختگی نامیده است.

استفاده 40 هزار دستگاه بایومتریک در انتخابات ریاست جمهوری افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
استفاده 40 هزار دستگاه بایومتریک در انتخابات ریاست جمهوری افغانستان

ولادیمیر سوتنیکوف همکار ارشد انستیتوت شرق شناسی اکادمی علوم روسیه گفت: « دلیل مشارکت کم این است که افغان ها، به غیر از ساکنان کابل، علاقه خود را به انتخابات از دست داده اند. آنها به دولت فعلی اعتماد ندارند».

به گفته دوبنوف، مهم نیست که نتیجه انتخابات چه خواهد بود، آنها منجر به خاتمه خونریزی در کشور نمی شوند. وی گفت:« به سختی می توان آنها را گامی به سوی صلح نامید. اصلاً، این یک توقف وسطی ​​در مسیر صلح واقعی خواهد بود که می تواند در صورت موفقیت مذاکرات طالبان با امریکایی ها و سپس مقامات رسمی افغانستان دستیاب خواهد شد».

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала