بیم آگاهان سیاسی از بحران های تازه انتخاباتی

© Photo / IEC / IEC بیم آگاهان سیاسی از بحران های تازه انتخاباتی
 بیم آگاهان سیاسی از بحران های تازه انتخاباتی  - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
اعضای ارشد دو ستاد پیشتاز انتخاباتی روز گذشته پیش اعلام نتایج انتخابات از سوی کمیسیون‌های انتخاباتی ادعای پیروزی کردند.

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، بعد از آنکه دو تیم پیشتاز انتخاباتی اعلام پیروزی کردند، شماری از آگاهان امور سیاسی به این باورند رسیدند که بدون مداخله جامعه جهانی انتخابات به بحران خواهد رفت.

عبدالله عبدالله رییس تیم ثبات و همگرایی که رهبران پر نفوذ قومی را به همراه خود دارد روز گذشته پیروزی اش را در انتخابات اعلام کرد. ساعات بعد امرالله صالح معاون تیم رقیبش موقف گیری او را به باد انتقاد گرفته و از کسب 70 درصد آرای انتخابات از سوی تیم دولت ساز به ریاست اشرف غنی سخن گفت.

این موقف گیری‌های پیش از وقت که سوی کمیسیون‌های انتخاباتی و نهادهای ناظر انتخابات غیر قانونی توصیف شده است، گمانی زنی از تکرار بحران انتخاباتی سال 2014 را بین کارشناسان تقویت کرده است.

داکتر جعفر مهدوی، سیاستمدار، استاد دانشگاه و عضو پیشین مجلس نمایندگان به خبرگزاری جمهور که در صورت عدم مداخله جامعه جهانی و موقف‌گیری مشترک نامزدان ریاست جمهوری، بحران انتخاباتی در راه خواهد بود.

آقای مهدوی گفت که  اعلام پیروزی نامزدان پیشتاز، قبل از اعلام رسمی نتایج انتخابات جز مغشوش کردن افکار عامه و خراب کردن قاعده بازی انتخابات معنای دیگری ندارد.

به گفتۀ او، تیم‌های انتخاباتی ثبات و همگرایی و دولت‌ساز با موقف‌گیری "ناشیانه و غیر اصولی" مبنی بر اعلام پیروزی‌شان در انتخابات زمینه‌ساز بحران انتخاباتی خواهند بود.

هرچند برخی بر این باوراند که ایالات متحده امریکا دلچسپی چندانی به پروسه جاری انتخابات ندارد اما آقای مهدوی تاکید کرد امریکا در صورت بروز یک بحران انتخاباتی در کشور بی‌تفاوت نبوده و وارد عمل خواهد.

عبدالله: به آرای بایومتریک ناشده باید اعتبار داده نشود - اسپوتنیک افغانستان
عبدالله: به آرای بایومتریک ناشده باید اعتبار داده نشود

وی اما اضافه کرد که چگونگی مداخله امریکا در این دورانتخابات پس از بروز بحران احتمالی انتخابات نسبت به دورهای پیش متفاوت خواهد بود. به گفتۀ او احتمال می‌رود که امریکا اینبار از جانب داری تیم‌ها پرهیز کرده و از موقف قانونی کمیسیون‌های انتخاباتی حمایت کند.

علاوه براین، یوسف رشید رییس اجرایی موسسه انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان (فیفا) نیز گفت که ممکن است در پروسه جاری انتخاباتی حرف کمیسیون کمیسیون‌های انتخاباتی به کرسی بنشیند.

آقای رشید، ایجاد سیستم‌های الکترونیک تفکیک آرا در کمیسیون‌های انتخاباتی و مداراعتبار بودن آرای بایومتریک شده را نقطه‌های مثبت توصیف کرد که موقف کمیسیون‌ها را در این پروسه تقویت کرده و حمایت شهروندان را از این موقف نیز برانگیزد.

به نظر می‌رسد که انتخابات ریاست جمهوری 6 میزان با آنکه مشارکت کمرنگ شهروندان را در برداشت، مقبولیت بیشتر بین تیم‌های انتخاباتی، نهادهای ناظر و جامعه جهانی برانگیخته است، طرف‌های یاد شده این پروسه را نسبت به انتخابات‌های گذشته شفاف توصیف کرده‌اند.

لازم به تذکر است که نتایج انتخابات ریاست جمهوری 2014 پس از ادعای تقلب، از سوی تیم‌های پیشتاز انتخاباتی پذیرفته نشده و بن‌بست سیاسی رونما شده و کشور در آستانه یک جنگ قومی قرار گرفت، سپس ایالات متحده امریکا مداخله کرده و حکومت ائتلافی وحدت ملی را تشکل کرد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала