روسیه می تواند شریک استراتیژیکی کیوبا باشد

© Sputnik / Alexei Danichevسرگی پریخودکا معاون صدراعظم روسیه
سرگی پریخودکا معاون صدراعظم روسیه - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
معاون اول صدراعظم روسیه تصریح کرد در صورتیکه کیوبا تمایل داشته باشد، روسیه آمادگی دارد تا در استفاده صلح‌آمیز از انرژی هستوی، شریک استراتیژیکی «هاوانا» باشد.

سرگئی پریخودکو معاون اول صدراعظم روسیه گفت در صورتی که کیوبا تصمیم بگیرد صنعت انرژی هستوی خود را ایجاد کند، مسکو آمادگی دارد تا در استفاده صلح‌آمیز از انرژی هستوی، شریک استراتیژیکی هاوانا باشد.

روسیه هیچ برنامه برای باز کردن پایگاه نظامی در کیوبا ندارد - اسپوتنیک افغانستان
روسیه هیچ برنامه برای باز کردن پایگاه نظامی در کیوبا ندارد

به گزارش اسپوتنیک، این مقام پیش از سفر 3 و 3 اکتوبر دیمیتری مدودوف نخست‌وزیر روسیه به کیوبا، گفت: «آنطور که همکاران کیوبایی اطلاع داده‌اند، قصد ندارند صنعت انرژی هستوی را در کشور ایجاد کنند اما اگر تجدیدنظر کنند، آن هنگام و قطعاً روسیه آمادگی دارد تا در این زمینه، شریک استراتیژی کیوبا باشد».

وی ادامه داد: «کاردها موجود دارد که شامل، پرسنل بسیار ماهر، فیزیکدانان حرفه‌ای و انجینران هستوی کیوبا می‌شود که از دانشگاه‌های جماهیر شوروی و روسیه فارغ التحصیل شده‌اند».

نگرانی غرب از احتمال بازگشت پایگاه نظامی روسیه به کوبا - اسپوتنیک افغانستان
نگرانی غرب از احتمال بازگشت پایگاه نظامی روسیه به کوبا

این دیپلمات روس تصریح کرد: «در حال حاضر بحث‌هایی درباره پروژه‌های جذاب در خصوص موضوعات باصطلاح استفاده از اتم صلح آمیز در جریان است. به خصوص ، ما در حال گفت‌وگودرباره استفاده از تکنالوژی هستوی در طب و کشاورزی هستیم».

در سال 2016، سازمان هستوی دولتی روسیه موسوم به «روس اتم» و وزارت علوم تخنیکی و محیط زیست کیوبا، در حاشیه کنفرانس عمومی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در «وین»، توافقنامه‌ای را در خصوص همکاری در زمینه استفاده صلح‌‌آمیز از انرژی اتمی را امضا نمود.

اکنون روسیه و کیوبا به دنبال توسعه همکاری دوجانبه هستند که اوایل سال جاری میلادی دولت «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور امریکا در ادامه تلاش‌های خود برای اعمال فشار به کیوبا به دلیل حمایت از دولت «نیکلاس مادورو» رئیس‌جمهور ونزوئلا، تحریم‌های شدیدتری علیه این کشور وضع کرد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала