Grumman X-29: طیاره باورنکردنی با بال های معکوس تیرمانند

عضو شوید
طیاره مانند X-29 دیگر وجود ندارد. بال های حیرت انگیز برگشته به پیش به یکی از بسیاری نوآوری های جسورانه مبدل گشتند.

جاکوپو پریسکو (Jacopo Prisco) می نویسد، این طیاره در اوج جنگ سرد توسط اتحادیه کمپنی های بزرگ ساخته شد که در آن ناسا، نیروی هوایی امریکا، «مردم سیاه پوش» از اداره پروژه های دورنمایی تحقیقاتی وزارت دفاع و کمپنی هوایی-کاسمیکی «گرومان» شامل بودند. این طیاره اولین پرواز خود را در سال 1984 انجام داد. این تلاش برای ساختن طیاره شکاری بینظیر و ایدیال بود.

اما نسبت ساختار تجربوی این بی ثبات ترین طیاره در بین طیارات قبلاً تولید شده بود.

طیارات جنگی سو-57  - اسپوتنیک افغانستان
عنقریب روسیه با طیارات جنگی سو-57 آسمان را انحصار می کند

کریستیان گلیزر (Christian Gelzer) تاریخ دان شناخته شده مرکز تحقیقات پروازی ناسا بنام ارمسترانگ در مصاحبه تیلفونی گفت:« بدون کمپیوتر داخلی راهنمایی پرواز کردن در آن به مفهوم واقعی کلمه ناممکن بود. این کمپیوتر در مسیر پرواز 40 بار در ثانیه تصحیحات وارد می ساخت». این مرکز در کارولینای جنوبی، جای که آزمایشات طیاره صورت می گرفت، قرار دارد. گلیزر افزود:« انجنییران به این نتیجه رسیدند که اگر هرسه کمپیوتر هوانوردی همزمان از کار بازمانند، طیاره در هوا قبل از آن متلاشی خواهد شد، وقتیکه پیلوت بتواند طیاره را ترک کند».

مانورهای حاد

طیاره با بال های معکوس تیرمانند که تحت زاویه برخلاف بال سنتی قرار دارند، نادر هست، اما X-29 اولین دستگاه نبود که از آن استفاده شده است. بمب افگن های Junkers  آلمانی Ju 287 که با این طرح به یک نمونه اولیه موفق تبدیل شده بود، اولین پرواز خود را در سال 1944 انجام داد. طراح آن ، هانس Wocke ، بعدها دانش خود را برای ایجاد یک طیاره کوچک بیزنس کلاس به نام Hans HBF 320 که در سال 1964 به آسمان بلند شد، به کار برد. در مجموع، ده ها طیاره این نوع ساخته شد و برخی هنوز پرواز می کنند. این طیاره یگانه طیاره بیزنس کلاس با بالهای معکوس است.

طیاره شکاری بمب افکن روسی - اسپوتنیک افغانستان
بهترین طیارات جنگی با سرعت جهان

گلیزر گفت:« ضریب بی ثباتی طیاره شکاری F-18 را فقط 5% تشکیل میدهد. ولی ناپایداری استاتیک طیاره X-29 به اندازه35% می باشد».

با وجود این، راجع به این طیاره بهترین خاطرات باقی مانده است. شرکت کنندگان برنامه آن را بسیار عالی ارزیابی می کنند. مردم اصلاً مجذوب این طیاره عجیب شده بودند. ناسا در این برنامه نقش بسیار مهمی ایفا کرده است.

کاپی روسی؟

اما طیاره X-29 آخرین طیاره در نوع خود نبود. در تاریخ 25 سپتمبر سال 1997، پنج سال بعد پس از اخرین پرواز X-29، نیروی هوایی روسیه نوع خودی طیاره شکاری با بال های معکوس – طیاره Su-47 کمپنی «سوخوی» - را به آسمان بلند کرد. آن را بنام «بیرکوت» (عقاب) مسمی نمودند و این نتیجه نهایی پروژه بود که در سال 1983 آغاز شده بود، ولی نسبت فروپاشی اتحاد شوروی به تعویق افتاده بود.

شباهت طراحی و زمان ظهور این طیاره امکان این پیش بینی را فراهم می سازد که  X-29 به طراحان آن الهام بخشیده بود. گلیزر گفت:« آنها احتمالاً آن را دیده بودند و تصمیم گرفتند: « باید دریابیم که آیا این چیز کار میدهد یا نه».

اما Su-47 تقریباً دو برابر از X-29 بزرگتر بود و آن را بیشتر به مثابه یک طیاره کامل جنگی ساخته بودند، نه به مثابه نمونه آزمایشی. با وجود این ، کار تا تولید مسلسل نرسید و تنها یک Su-47 ساخته شد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала